Ponad 84% Polaków spotyka się z fałszywymi informacjami, z tzw. fake news [czyt. fejk nius]. Pomimo dość powszechnej świadomości istnienia tego problemu, jesteśmy podatni na dezinformację pojawiającą się w przestrzeni publicznej, zwłaszcza jeśli dotyczy energetyki, zdrowia czy nowych technologii.
Jak wynika z najnowszego raportu Fundacji Digital Poland i Stowarzyszenia Demagog, podatność na fałszywe informacje związana jest z wiekiem, miejscem zamieszkania, poziomem wykształcenia, a także z płcią.
Wbrew pozorom, bardziej krytyczne są osoby starsze (55+), mieszkające w większych miastach (powyżej 500.000), z wyższym wykształceniem. Kobiety są bardziej skłonne wierzyć spiskowym teoriom związanym ze zdrowiem i nowymi technologiami.
Mężczyźni zaś większym zaufaniem niż ogół Polaków darzą spiskowe teorie dotyczące szkodliwości samochodów elektrycznych w porównaniu do spalinowych oraz informację, że feminizm i LGBT to ideologie mające na celu narzucenie większości Polakom innego stylu życia.
12 kwietnia 2024 roku podczas debaty z okazji 10 – lecia Stowarzyszenia Demagog – organizacji sprawdzającej fakty i dementującej nieprawdziwe informacje, zaprezentowano wyniki badań i raport „Dezinformacja oczami Polaków”. Dyskutowano, w jaki sposób zapobiegać szerzeniu się fałszywych informacji oraz jak uczyć krytycznego myślenia i weryfikowania informacji. Mówiono o potrzebie edukacji w szkole i dystansu do mediów, a także o otwartym dialogu i konfrontowaniu źródeł informacji.
POBIERZ RAPORT
Źródło: https://digitalpoland.org