Ruszyła kampania społeczna MySanctions pozwalająca obywatelom Unii Europejskiej nałożyć „własne sankcje” na Rosję poprzez prostą deklarację zmiany swojego zachowania.
Głównym celem kampanii jest ograniczenie importu surowców energetycznych z Rosji dzięki bezpośrednim działaniom samych Europejczyków. Może więc zaangażować się w nią każdy z nas w domu, pracy lub przestrzeni miejskiej. Nie wymaga to ani specjalnych przygotowań ani dodatkowych kosztów. A nawet zmniejsza codzienne wydatki.
Chcesz wiedzieć ile kraje UE wydają na rosyjską ropę, gaz i węgiel? Można sprawdzić to na stronie www.mysanctions.com. Na niej możesz także spersonalizować własne sankcje deklarując np. obniżenie temperatury ogrzewania, wyłączenie niepotrzebnych urządzeń elektrycznych lub rezygnację z samochodu na jeden dzień w tygodniu. W ten sposób przyłączasz się do zmniejszenia zapotrzebowania na importowane z Rosji paliwa, a jednocześnie obniżasz emisję CO2.
Kampania jest wyrazem osobistego sprzeciwu wobec wojny w Ukrainie, którego może dokonać każdy podczas codziennych czynności. A działania te przełożą się na realny efekt. To nie wymaga od nas żadnych nakładów finansowych, tylko chęci i świadomych decyzji. Wystarczy, że zrezygnujemy z podróży samochodem i wsiądziemy na rower lub będziemy kupować lokalne produkty. Apelujemy zatem do wszystkich Europejczyków o liczne przyłączanie się i zachęcanie do tego swoich znajomych oraz najbliższych. Liczy się każdy gest, Twój również!” – powiedział Mateusz Galica, twórca strategii akcji.
Na dzień 12 kwietnia 2022 licznik pokazał, że wydatki Unii Europejskiej na zakup rosyjskich paliw kopalnych wyniosły ponad 29 mld euro. Za tę kwotę̨ reżim Putina mógł kupić prawie 9000 czołgów
T-14 Armata (cena 3,4 mln euro za czołg). Import z Rosji surowców energetycznych jest kontynuowany, ponieważ w wielu europejskich krajach wciąż brakuje alternatywnych źródeł energii, ale proces odchodzenia od nich możesz zacząć już dziś od swoich aktywności i postanowień.
Kampania MySanctions to oddolna inicjatywa osób zajmujących się zieloną transformacją, ekspertów energetycznych, strategów oraz ludzi mediów i reklamy. Patronem akcji jest IAA Polska, Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamy PRoto.pl i Instytut Monitorowania Mediów (IMM). Lista osobistych sankcji została zbudowana w oparciu o analizę Centrum Badań nad Energią i Czystym Powietrzem (CREA) na podstawie danych Eurostatu i NTSOG oraz historycznej wartości handlu i cen rynkowych.
Do akcji mogą przyłączyć się także nadawcy UE. Na stronie www.mysanctions.com znajdują się gotowe filmy reklamowe, do których otrzymają oni bezpłatny dostęp wraz z otwartymi plikami oraz instrukcją przygotowania lokalnej wersji językowej.
Źródło: Informacja prasowa