Azymut – kraina wyobraźni to pomysł na cykl zajęć, które wzbogacą śródroczną lub wakacyjną ofertę świetlicy wiejskiej lub świetlicy terapeutycznej. Jest to także oferta dla wszystkich tych organizacji, które pracują z dziećmi.
Zorganizowanie zajęć kształcących i rozwijających talenty artystyczne dzieci to pomysł nie tylko na pożyteczne spędzenie czasu, ale też na stworzenie dzieciom doskonałej płaszczyzny doskonalenia talentów, rozwijania zainteresowań i osiągania sukcesów. Dzieci ze środowisk wiejskich, a w szczególności te, które wywodzą się ze środowisk ubogich nie mają zbyt wielu podobnych okazji. Dla nich projekt może być kolejnym „otwartym oknem na świat” i wzmacniającym pozytywne doznania doświadczeniem.
Kilka rad dla tych, których projekt zainspirował do działania
- Pamiętaj, że celem projektu może być: rozwijanie zainteresowań i talentów, uczenie poprzez współpracę i współdziałanie, kształcenie wyobraźni artystycznej, wzmacnianie lub budowanie poczucia własnej wartości. Warsztaty to zadanie, które będzie służyło założonym celom.
- Ustal grupę beneficjentów i miejsce spotkań. Optymalna grupa to 10-15 osób zbliżonych wiekiem. Miejscem spotkań może być świetlica, sala lekcyjna. Warto organizować wszystkie zajęcia w tym samym pomieszczeniu i gromadzić tam wytwory pracy dzieci.
- Określ liczbę godzin, tematykę, terminarz spotkań. Warsztaty mogą być poświęcone baśniom i bajkom, przyrodzie, sztuce origami, tradycjom, muzyce, filmowi, sportowi, grom i zabawom, ceramice, fotografii cyfrowej, przyjaźni. Przy wyborze kieruj się zarówno zainteresowaniami dzieci, z którymi będziesz pracować, jak też ich wiekiem i możliwością zorganizowania atrakcyjnych zajęć na dany temat. Zaplanuj 5-10 spotkań /np. 10 spotkań po 2 godziny, organizowanych w cyklu tygodniowym lub miesięcznym lub 10 spotkań organizowanych w ramach dwutygodniowych półkolonii/.
- Przygotuj szczegółowy program projektu. Pamiętaj, że zajęcia mają być okazją do aktywnego i twórczego spędzenia czasu. Są też szansą na podniesienie samooceny uczestników, jeśli stworzymy warunki do odniesienia sukcesu. W programie powinna się znaleźć duża ilość ćwiczeń artystycznych, prezentacje prac, aktywności wymagające współpracy i współdziałania. Konieczną formą pracy jest praca w parach lub małych grupach.
- Sporządź listę materiałów niezbędnych do przeprowadzenia zajęć. Uwzględnij koniecznie materiały do zajęć plastycznych /duże arkusze papieru, farby, pędzle, pastele olejne/ oraz słodycze /np. lizaki/ i napoje dla dzieci /herbata, woda z sokiem/.
- Zaproś do współpracy sojuszników i wolontariuszy.
- Pozyskaj środki na zakup materiałów i organizację zajęć. Możesz napisać wniosek o grant. Warto również zwrócić się o pomoc do rodziców, lokalnego biznesu, przedstawicieli wydawnictw edukacyjnych, gminnej komisji przeciwdziałania alkoholizmowi. Nie zapomnij o pisemnej formie prośby!
- Projekt nie jest tani, ale można go wdrażać przez dłuższy czas, stopniowo uzupełniając i wzbogacając zbiory. Pomoc sojuszników będzie bezcenna.
- Pochwal się swoim projektem. Napisz notatkę, przygotuj kilka fotografii i wyślij je do lokalnych mediów. Możesz tez zaprosić dziennikarza i pokazać mu efekt swojej pracy.
Dlaczego warto zrealizować ten projekt? |
||
! |
· Uczymy dzieci współpracy i współdziałania · Rozwijamy wyobraźnię. · Kształcimy talenty artystyczne. · Stwarzamy dzieciom płaszczyznę osiągania sukcesów. · Nawiązujemy współpracę |
! |