Dlaczego edukacja jest jeszcze ważniejsza niż nam się zazwyczaj wydaje?

Zapraszamy na debatę nagraną w trakcie 19. Spotkania Organizacji Działających na Obszarach Wiejskich w Marózie. Rozmawiamy o roli i znaczeniu edukacji w społeczeństwie, uczenia się przez całe życie, nierównościach w edukacji i o tym skąd się biorą. Dowiecie się też, co w konkretnych szkołach i wspólnotach można robić (i kto to może robić), by edukacja była lepsza. Usłyszycie również, na ile w proces edukacji, zarówno edukacji dzieci i młodzieży, jak i dorosłych mogą się włączać organizacje społeczne, czy grupy nieformalne. 

Im mniej nierówności w społeczeństwie, tym ludziom żyje się lepiej i są szczęśliwsi, jak wynika z badań naukowych. Jednym ze sposobów zmniejszania nierówności wynikających z niewystarczającego kapitału społecznego jest powszechna edukacja. Powinna ona rozpoczynać się jak najwcześniej i jak najdłużej obejmować wszystkie dzieci bez podziału na specjalizacje/kierunki – mówił Przemysław Sadura.

Zdaniem Joanny Soćko,  czynniki, które decydują o jakości szkoły, to przede wszystkim jej autonomia, gdyż to dyrekcja i nauczyciele danej szkoły wiedzą najlepiej, jakie są specyficzne potrzeby i uwarunkowania danej społeczności. Ważna jest także współpraca szkoły z otoczeniem – instytucjami, organizacjami, i oczywiście rodziny uczniów. Właściwa komunikacja, wspólne wydarzenia i akcje – to wszystko usprawnia efekt edukacyjny, i sprawia, że szkoła stanowi ważne ogniwo społeczne.

Monika Schmeichel-Zarzeczna wskazuje, jak ważne jest wsparcie nauczycieli, co pokazała wyraźnie pandemia i nagła konieczność dostosowania się do pracy zdalnej. Jedną z korzyści udziału w warsztatach szkoleniowych jest uwzględnienie metod pracy z dorosłymi w kształceniu dzieci (cykl  Kolba).

Debata została zarejestrowana w trakcie 19. Spotkania Organizacji Działających na Obszarach Wiejskich w Marózie.

W podcaście wypowiadają się:

  • Dr. Prof. Przemysław Sadura, socjolog,  prof. Uniwersytetu Warszawskiego,  badacz  systemów edukacyjnych,  autor książki „Państwo, szkoła klasy”. Współautor wielu badań   i analiz dotyczących bieżących problemów społecznych;  ostatnio „Nie nasza wina, nie nasz problem” analizującej jak COVID-19 wpłynął na postawy Polek i Polaków wobec zmian klimatu.
  • Joanna Soćko, dyrektorka Szkoły Podstawowej  im. Jadwigi Tressenberg w Pozezdrzu, nauczycielka historii i WOS, zaangażowana w projekt Polityka Oświatowa Samorządu Terytorialnego- POST: budowanie strategii oświatowych dla samorządu terytorialnego; zajmuje się zagadnieniami wprowadzania zmian w oświacie, zarządzania zasobami, i efektywnego uczenia i nauczania.
  • Monika Schmeichel-Zarzeczna, studiowała historię sztuki, absolwentka m. in. Akademii Liderów Kultury, Akademii Animatorów Stowarzyszenia „Klanza”. Kieruje Filią nr 38 w Miejskiej Bibliotece Publicznej im. H. Łopacińskiego w Lublinie. Zajmuje się prowadzeniem działań wykorzystujących nowe technologie w edukacji  i wspieraniem rozwoju osób z różnych grup wiekowych. Jest  ambasadorką EPALE e-platformy na rzecz uczenia się dorosłych w Europie.

 

Debatę prowadziła Justyna Duriasz-Bułhak z Fundacji Wspomagania Wsi.

Newsletter

Co miesiąc najlepsze teksty WW w Twojej skrzynce!
Popularne w tym dziale:

Newsletter

Co miesiąc najlepsze teksty WW w Twojej skrzynce!