Samorządy i organizacje – zlecanie zadań publicznych. Informator – część IV

143

Informator autorstwa Tomasza Schimanka koncentruje się na mechanizmach, sposobach i trybach zlecania zadań publicznych organizacjom pozarządowym przez samorządy terytorialne. Czwarta część poradnika przedstawia informacje dotyczące rzadziej wykorzystywanych form zlecania zadań publicznych organizacjom pozarządowym przez samorządy.

Rzadziej stosowane formy współpracy samorządów z NGO

  • Dofinansowanie wkładów własnych – samorządy poprzez konkursy ofert wspierają wkłady własne NGO w projektach finansowanych z innych źródeł (np. unijnych).

  • Zakup usług – zlecanie NGO konkretnych usług w trybie zamówień publicznych (np. Warszawa – wartość do 130 tys. zł, wydarzenia, szkolenia).

  • Klauzule społeczne – zapisy w zamówieniach ułatwiające dostęp NGO i podmiotom ekonomii społecznej; w Częstochowie obowiązkowe powyżej 130 tys. zł.

  • Uchwała organu stanowiącego – używana, gdy zadanie nie mieści się w sferze pożytku publicznego (określa tryb dotacji, rozliczenie, kontrolę).

  • Dotacja inwestycyjna – wsparcie inwestycji związanych z realizacją zadań JST (najczęściej w trybie pozakonkursowym, kwota do 10 tys. zł).

  • Inicjatywa lokalna – mieszkańcy (czasem przez NGO) składają wniosek, oferując wkład pracy, rzeczy lub finansowy; samorząd zapewnia wsparcie rzeczowe/finansowe.

  • Partnerstwa projektowe – wspólne projekty NGO i JST finansowane ze środków UE.

  • Partnerstwo publiczno-prywatne – wspólna realizacja zadań, zwykle inwestycje infrastrukturalne; rzadko z udziałem NGO.

  • Umowy o współpracy – deklaracja wspólnych działań, bez przepływu środków publicznych; wkład rzeczowy/osobowy.

  • Pożyczki, poręczenia, gwarancje – rzadko stosowane instrumenty finansowe, np. pożyczki pomostowe.

 

Wnioski i wskazówki dla NGO

  • Środki z samorządu służą realizacji zadań publicznych, a nie bezpośredniemu wsparciu działalności organizacji.

  • Zadanie musi mieścić się w kompetencjach samorządu, służyć mieszkańcom i mieć pokrycie w budżecie.

  • Najczęściej stosowane są tryby konkurencyjne (konkurs, przetarg) – wygrywa najlepsza oferta; wymaga to dobrej jakości wniosków i szukania alternatywnych źródeł finansowania.

  • Tryby niekonkurencyjne istnieją, ale mają ograniczenia lub charakter uznaniowy.

  • W trybach dotacyjnych NGO może zaproponować sposób realizacji zadania; w zamówieniach publicznych warunki określa zamawiający.

  • Wybór pomiędzy trybem dotacyjnym a zamówieniem publicznym ma konsekwencje m.in. dla formy działalności (nieodpłatna, odpłatna, gospodarcza).

  • Nie wszystkie organizacje mogą realizować zamówienia publiczne (np. stowarzyszenia zwykłe są wyłączone).

  • Warto regularnie sprawdzać BIP, Biuletyn Zamówień Publicznych i Bazę Konkurencyjności oraz dokładnie analizować dokumentację konkursów/zamówień.

 

Podsumowanie

Organizacje pozarządowe powinny korzystać z całego wachlarza form współpracy z samorządami – zarówno dotacyjnych, jak i zamówień publicznych – oraz dostosowywać swoje oferty do obowiązujących przepisów, form działalności i potrzeb lokalnych społeczności.

 

POBIERZ PUBLIKACJĘ W PLIKU PDF

Facebook
Twitter
Email

Newsletter

Co miesiąc najlepsze teksty WW w Twojej skrzynce!

Najnowsze wydarzenia

Wybrane gminy 3. województw
01.11.2025
- 14.11.2025
Woj. warmińsko-mazurskie
03.11.2025
- 22.11.2025
Żyrardów
03.12.2025
- 05.12.2025
Wybrane gminy 3. województw
01.11.2025
- 14.11.2025
Woj. warmińsko-mazurskie
03.11.2025
- 22.11.2025
Żyrardów
03.12.2025
- 05.12.2025

Newsletter

Co miesiąc najlepsze teksty WW w Twojej skrzynce!