Wybory prezydenckie zbliżają się wielkimi krokami. Przed nami najintensywniejszy okres kampanii. 13 osób ubiegających się o najwyższy państwowy urząd dwoi się i troi, by przekonać nas, że najlepiej nadają się do pełnienia zaszczytnej funkcji Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
Śledząc nawet pobieżnie kampanię można odnieść wrażenie, że kandydaci nie ubiegają się o urząd opisany w Konstytucji, lecz o jakiś inny, o znacznie szerszych możliwościach wpływu na rzeczywistość.
O roli Prezydenta, jego zdaniach i o tym na co ma wpływ, a na co wpływu nie ma, porozmawiamy z Maciejem Podbielkowskim, nauczycielem i autorem podręczników wiedzy o społeczeństwie.
Maciej Podbielkowski – historyk, absolwent Wydziału Historii Uniwersytetu Warszawskiego. Przez wiele lat nauczyciel historii w renomowanych warszawskich liceach, takich jak Bednarska, Przymierze Rodzin czy Platerki, a także opiekun finalistów Olimpiady Historycznej. W latach 1988–1996 pracował jako asystent w Instytucie Historycznym UW. Od 2006 roku pełni funkcję głównego specjalisty w Sekcji Dydaktycznej Muzeum Powstania Warszawskiego, prowadząc zajęcia edukacyjne, przygotowując konferencje dla nauczycieli oraz opracowując scenariusze lekcji. Współautor podręcznika do wiedzy o społeczeństwie dla gimnazjum oraz repetytorium dla licealistów, a także autor opracowania Warszawskie Dzieci – młodzież w służbie Polskiego Państwa Podziemnego (Teki Edukacyjne MPW). Jego zawodowe zainteresowania obejmują historię najnowszą Polski, ze szczególnym uwzględnieniem dziejów opozycji w PRL oraz historię ustroju. Wielokrotnie nagradzany za swoją działalność edukacyjną i społeczną, odznaczony m.in. Brązowym Krzyżem Zasługi.