Dezinformacja o klimacie – co robić?

zespolparlamentarny

Wobec ogromnej skali nieprawdziwych informacji o klimacie w przestrzeni publicznej, rzetelny przekaz medialny na temat zmian klimatycznych jest polskiemu społeczeństwu bardzo potrzebny. 16 maja 2024 roku odbyło się w sali sejmowej posiedzenie zespołu parlamentarnego ds. klimatu i dezinformacji, organizowane przez Ruch Rodzice dla Klimatu. U podstaw pracy tego zespołu leży przede wszystkim troska o warunki środowiskowe, klimatyczne i zdrowotne, ale także próba poradzenia sobie z fałszem, dezinformacją, fake newsami i ekościemą na temat klimatu, które zalewają media, w tym media społecznościowe.

Zmiana klimatu jest faktem potwierdzonym naukowo [1], jednak i ta informacja jest podawana jako wątpliwa i niezależna od człowieka. Przebijanie się takiego przekazu do świadomości społecznej różnymi kanałami informacyjnymi sprzyja bezczynności i bezradności. Powoduje dezorientację w społeczeństwie, a ta jest szkodliwa z punktu widzenia bezpieczeństwa państwa i naszego zachowania się w zmieniającym się klimacie.

Dezinformacja jako infekcja

Dezinformacją nazywamy świadome i celowe rozpowszechnianie fałszywych informacji. Jeśli ktoś robi to nieświadomie – mówimy wówczas o misinformacji. Oba zjawiska są szkodliwe społecznie. Anna Mierzyńska – analityczka polityki w sieci – porównywała podczas spotkania dezinformację do infekcji, w której patogenem jest fałszywa informacja, a zarażonymi są odbiorcy, którzy przyjmują ją nieświadomie. Udowodniono, że dezinformacja zniekształca nasze mechanizmy poznawcze, pamięć, zaburza operacje myślowe [2]. Infekcji sprzyjają silne emocje. Im silniejsze, tym łatwiej ulegamy dezinformacji. Fałszywe informacje rozpowszechniają się wieloma drogami i bardzo szybko, stąd wysoka zaraźliwość patogenu. Jeśli nie zostanie on zwalczony szybko – oddziałuje długofalowo. Badając źródła powstawania fałszywych informacji, prelegentka wskazała na wysoki udział w tworzeniu tego zjawiska przez media publiczne i społecznościowe, portale, ale także polityków. Według Anny Mierzyńskiej lekarstwem na dezinformację jest budowanie odporności w społeczeństwie. Swoistą szczepionką jest edukacja i systemowe wsparcie państwa.

 

Strategie sceptyków klimatycznych

Dr Jacek Wasilewski, socjolog i ekspert w dziedzinie wpływu mediów na życie społeczne zaobserwował i opisał typowe strategie stosowane przez sceptyków klimatycznych: „to nieprawda, a jeśli już to nie ja” – strategia zaprzecza istnieniu zmian klimatu lub roli człowieka w ich powstawaniu, tłumaczy, że naukowcy się spierają albo, że zmiany klimatu są naturalne. Inna strategia – „panikują” – zarzuca mediom tradycyjnym sianie nieuzasadnionej paniki. Jeszcze inna głosi, że „energia odnawialna to mrzonka”. Tu znajdziemy takie opinie, że OZE, recykling, pojazdy elektryczne są bezużyteczne lub niebezpieczne, że to tylko napędzanie zielonego biznesu. „Hipokryci lub manipulanci finansowi” – to strategia, która atakuje ruch klimatyczny, zarzucając mu hipokryzję lub głupotę. Aby skruszyć ten mur automatycznego odrzucania informacji, dr Jacek Wasilewski zachęcał do zmiany języka, którym mówimy i piszemy o klimacie, uciekanie od abstrakcyjnych pojęć, posługiwanie się konkretnymi, codziennymi sytuacjami.

 

Tymczasem za granicą

Anna Siewiorek z Fundacji Climate Strategies Poland zaprezentowała, jak inne kraje radzą sobie z dezinformacją. Np. Finlandia i Estonia prowadzą od dawna szeroko zakrojoną edukację medialną. Z kolei BBC – brytyjski nadawca radiowo-telewizyjny od 2018 roku nie zaprasza do swoich programów osób, które negują zmiany klimatu (negacjonistów i sceptyków klimatycznych).

 

Greenwashing – to po polsku ekościema

Podpisywanie produktów przymiotnikiem „ekologiczny” stało się złą manierą wielu firm, a samo słowo już dawno straciło swoje pierwotne znaczenie. Kamila Drzewicka z Fundacji ClientEarth podała przykłady polskiego greenwashingu, nazywanego ekościemą. Ekogroszek reklamowany jako nieszkodliwy dla zdrowia, a co najmniej tak zdrowy jak soczysty groszek do spożycia. Plastikowe butelki PET prezentowane przez producentów jako nadające się do powtórnego wykorzystania, to kolejny mit i zaciemnianie obrazu, jak bardzo szkodliwe dla środowiska i zdrowia jest tego typu opakowanie. W Europie tylko 50% butelek po napojach jest poddawanych recyklingowi, reszta jest składowana lub spalana. Tylko 9% plastiku wyprodukowanego na świecie zostało poddane recyklingowi.

Okazuje się, że istnieją narzędzia prawne i instytucje, które mogą z mocy prawa ukrócić ten proceder „wybielania się” i szerzenia nieprawdy. W Polsce organem kontrolującym greenwashing jest Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów – UOKiK, który obecnie wszczął 8 postępowań w sprawie ekościemy!

 

Propozycje rozwiązań dla Polski

W Polsce dopiero próbujemy stworzyć mechanizmy zapobiegające rozlewaniu się dezinformacji. Przedstawicielka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego wskazywała na rolę Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w upowszechnianiu wiedzy klimatycznej. Wkrótce ma ruszyć kanał TVP Wiedza w telewizji publicznej. W planach ma on prowadzić edukację klimatyczną. Przedstawicielka Ministerstwa Klimatu i Środowiska zapowiedziała cykl szkoleń dla urzędników i dziennikarzy na temat klimatu. Natomiast Ruch Rodziców dla Klimatu postulował nowelizację art.21 Ustawy o radiofonii i telewizji, by wprowadzić edukację prozdrowotną i zakaz greenwashingu.

Posiedzenie zespołu parlamentarnego prowadziła prof. Alicja Chybicka, lekarka i posłanka. Spotkanie zgromadziło ponad 60 osób i pokazało, jak wielkie wyzwania stoją przed nami w walce z dezinformacją i greenwashingiem: edukacja, zmiana języka komunikacji, odpowiedzialność mediów za słowa – to tylko niektóre z narzędzi, które mogą pomóc w tej walce. Czy media, politycy i społeczeństwo będą w stanie sprostać tym wyzwaniom? To zależy od naszej świadomości i determinacji. Kolejne spotkanie zespołu odbędzie się 6 czerwca 2024 roku.

***

Fot. Loren Kamrat, źródło: Rodzice dla Klimatu

1.https://naukaoklimacie.pl/aktualnosci/ziemia-sie-nagrzewa-i-wiemy-dlaczego-361

2. https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/2372732218814855 

Facebook
Twitter
Email

Newsletter

Co miesiąc najlepsze teksty WW w Twojej skrzynce!

Najnowsze wydarzenia

Newsletter

Co miesiąc najlepsze teksty WW w Twojej skrzynce!