Firmy na całym świecie odchodzą od klatek

kurczeta

Koalicja Open Wing Alliance opublikowała nowy raport dotyczący globalnego trendu odchodzenia od chowu klatkowego. Wynika z niego, że zdecydowana większość (89%) firm, które zobowiązały się do wycofania jaj klatkowych do 2023 r. lub wcześniej, zakończyła transformację. 

Open Wing Alliance (OWA), globalna koalicja 95 organizacji zajmujących się ochroną zwierząt w 75 krajach, opublikowała nowy raport o wycofaniu jaj klatkowych. Wynika z niego, że aż 89% wszystkich zobowiązań firm z terminem do 2023 r. lub wcześniej zostało pomyślnie spełnionych. Na całym świecie opublikowano ponad 2500 deklaracji wycofania z jaj z chowu klatkowego. Spośród tych zobowiązań, 1199 firm z branży spożywczej, w tym restauracji, sprzedawców detalicznych i producentów, z powodzeniem zakończyło proces rezygnacji z „trójek”. Marki z różnych sektorów, które zakończyły przejście na produkcję bezklatkową w 2023 r. to między innymi Hershey, McDonald’s czy Scandic Hotels.

 

Chów klatkowy wiąże się z ogromnym cierpieniem zwierząt.  Zwierzęta żyją w stłoczeniu, na powierzchni zbliżonej wielkością do kartki A4. Całe życie spędzają w zamknięciu i nie mogą realizować swoich podstawowych potrzeb. Konsumenci są przeciwni takiemu traktowaniu zwierząt – komentuje Julia Pająk, Menadżerka Kampanii Biznesowych w Stowarzyszeniu Otwarte Klatki – Na całym świecie firmy reagują na presję społeczną, przechodząc na jaja z chowu bezklatkowego. Podobne zmiany obserwujemy także w Polsce – dodaje.

 

Do końca 2023 roku 161 działających w naszym kraju firm zadeklarowało wycofanie z użycia lub sprzedaży jaja klatkowe. Już prawie 40% z nich wdrożyło zobowiązania w życie. W tej grupie znajdują się między innymi największe sieci restauracyjne, takie jak KFC, Burger King, McDonald’s, czy MAX Premium Burgers, a także sieci handlowe, w których już teraz nie można nabyć świeżych jaj pochodzących z chowu klatkowego. Do takich sklepów należą Biedronka, Kaufland, Netto, Makro, Żabka oraz Frisco.pl. W roku 2023 do grona firm rezygnujących z użycia jaj klatkowych dołączyły także takie przedsiębiorstwa jak producent pralin i czekoladek Mieszko, producent ciastek Cukry Nyskie oraz Piekarnie Cukiernie Putka.

 

W Polsce już 28% kur utrzymywanych jest w systemach bezklatkowych, a jaja od tych kur stanowią już prawie ⅓ pakowanych jaj konsumpcyjnych. Takie zmiany napędzane są przez rosnącą presję konsumentów. Z badań Centrum Badawczo-Rozwojowego Biostat z 2024 roku wynika, że prawie 75% Polek i Polaków uważa, że hodowanie kur w klatkach nie zapewnia tym zwierzętom odpowiednich warunków życia. Co więcej, aż 62,6% respondentów zapłaciłoby więcej za produkty z jajami z hodowli oferujących kurom lepsze warunki.

 

Raport Open Wing Alliance dostępny jest na stronie https://openwingalliance.org/2024-cage-free-fulfillment-report.

 

Źródło: Informacja nadesłana do redakcji

Facebook
Twitter
Email

Newsletter

Co miesiąc najlepsze teksty WW w Twojej skrzynce!

Newsletter

Co miesiąc najlepsze teksty WW w Twojej skrzynce!