Masz 16 lat i chcesz wysłać dron do stratosfery. Co robisz?

Możesz poprosić pana od fizyki o pomoc w konstruowaniu modelu. Pani od francuskiego pomoże w napisaniu wniosku o międzynarodowe dofinansowanie twojego projektu. Pani od WOS-u sprawdzi jakie wymogi prawne muszą być spełnione, żeby wysłać coś na wysokość 50 km. Tak jest w Liceum Ogólnokształcącym nr 3 w Gdyni, gdzie funkcjonuje Pracownia Innowacji 3LAB.

Na to czy młodzieży będzie się “chciało” lub nie duży wpływ mają dorośli. Mogą oni lub nie stworzyć młodym warunki do eksperymentowania, odkrywania pasji, popełniania błędów, brania odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Historia społecznego zaangażowania Uli Zaborskiej z liceum ogólnokształcącego nr 3 w Gdyni opowiada właśnie o zdrowej relacji między dorosłymi a młodzieżą – uczniami a nauczycielami – z której zrodziły się wielkie pasje.

Bohaterką podcastu jest uczennica gdyńskiego liceum, w którym nauczyciele – w odpowiedzi na potrzeby uczniów – powołali do życia pracownię innowacji 3LAB. Jak mówi o niej założycielka inicjatywy, Anna Rzepa, “jest platforma społecznościowa w realnym świecie, edukacyjny ekosystem, wspólnota dzieląca się wiedzą oraz pomagająca w procesach przeprowadzania innowacyjnych projektów”. Ula Zaborska w ramach działalności 3LAB angażuje się w internetowy projekt 3CLASS, którego celem jest wspieranie przez licealistów uczniów szkół podstawowych w nauce i rozwijaniu pasji. Lista projektów realizowanych i zrealizowanych w pracowni jest długa i są na niej np. BSTmed – Giętkie Mikroinwazyjne Urządzenie Endoskopowe, Korki.tv – cykl lekcji telewizyjnych wspierających uczniów szkół średnich w przygotowaniach do matury czy Extreme Box – inteligentna apteczka dla polarników.

 

Co usłyszysz w podcaście?

  • Aktywistyczne początki: W gimnazjum działalność społeczna była tak samo ważna jak język polski czy matematyka. (01:53)
  • Pierwsze działanie – warsztaty dla nauczycieli: Gdy czujesz, że to co robisz, ma wpływ na rzeczywistość. (04:21)
  • 3LAB – Skąd się wziął? Kto go wymyślił? (07:57)
  • 3LAB – Kto tworzy tę społeczność i jak ona działa? (09:51)
  • 3LAB – Jak powstają projekty z 3LAB? Kto pomaga uczniom? (14:27)
  • 3LAB – Kto finansuje projekty uczniów? Jakie wsparcie 3LAB otrzymuje z zewnątrz? (18:31)

 

Co będzie w następnym odcinku?

Ula Zaborska opowie o swojej działalności w ramach projektu 3CLASS, o motywacjach do działania i planach na przyszłość.

 

Newsletter

Co miesiąc najlepsze teksty WW w Twojej skrzynce!

Newsletter

Co miesiąc najlepsze teksty WW w Twojej skrzynce!