“Konstytucja i edukacja seksualna to tematy, na które każdy powinien coś wiedzieć.” Rozmawiamy z uczniami o szkole

Trudno jest rozmawiać o efektywnych zmianach w edukacji ponad głowami uczniów i uczennic. Do dzisiejszego odcinka zaprosiliśmy Alicję z Wrocławia, Zuzę z Przygodzic oraz Kacpra z Szydłowca – uczennice i ucznia szkół średnich. Wspólnie zastanawiamy się, co to znaczy poruszać w szkole tematy nazywane kontrowersyjnymi, mówimy o wpływie systemu oceniania na stan psychiczny uczniów, rozmyślamy, jak można zmienić system, żeby szkoła lepiej przygotowywała do dorosłego życia. Słowem – snujemy marzenia o szkole przyszłości.

 

W dzisiejszym odcinku usłyszycie:

  • Szkoła marzeń – do czego powinna przygotowywać uczniów, jakim systemem może się kierować i jakie obszary życia młodych osób wspierać? (01:28).

 

  • Pomoc psychologiczna w szkole – w jaki sposób szkolny psycholog może wspierać uczniów i uczennice? Rozmowa o problemach psychicznych w szkole (09:25).

 

  • Obszary tabu w szkole – edukacja seksualna, spotkania z politykami, rozmowy o klimacie, praworządności. Lekcje organizowane przez organizacje społeczne (14:25).

 

  • Po co się uczymy? Różnice pokoleniowe w postrzeganiu edukacji – wsparcie osób dorosłych i rówieśników, motywacje do nauki (24:16).

 

  • “Ocenoza” – uczenie się dla samych wyników, a kondycja psychiczna uczniów. W jaki sposób oceniać postępy uczniów i uczennic, żeby mogli się rozwijać i nie czuć presji wyników. Indywidualne podejście do uczniów. Nauczyciel jako osoba towarzysząca w rozwoju (32:08).

 

O gościach podcastu

ALICJA JAKIMKO – Pasjonatka języków obcych, sztuki, psychologii oraz prawa. Angażuje się w konferencje Model United Nations, czyli młodzieżowe symulacje obrad Organizacji Narodów Zjednoczonych. Podczas udziału w programie Civic UP! Academy współtworzyła projekt Polityka Zaangażowania.

 

ZUZANNA MARCINIAK – działaczka społeczna, uczennica programu Matury Międzynarodowej w III Liceum Ogólnokształcącym im. A. Mickiewicza w Katowicach.

Aspirująca prawniczka, pasjonatka podróży, języków obcych, filozofii i psychologii. Ostatni rok szkolny spędziła na stypendium w Stanach Zjednoczonych, gdzie zyskała międzynarodową perspektywę na edukację i działalność społeczną, będąc w zarządzie młodzieżowej organizacji klimatycznej Zero Hour Ohio.

Dzięki zdobytemu doświadczeniu, mogła założyć TeenCademy – program mentoringowy zwalczający problem asymetrii informacji na płaszczyźnie edukacyjno-rozwojowej. Doświadczenie aktywistyczne zbierała dzięki uczestnictwu w Impuls Academy, Akademii Liderów Fundacji Św. Mikołaja, Civic UP! Academy oraz Zwolnionych z Teorii.

 

KACPER KALETA – uczeń liceum Zespołu Szkół im Korpusu Ochrony Pogranicza w Szydłowcu. Kacper działa w Młodzieżowym Sejmiku Województwa Mazowieckiego jako wiceprzewodniczący komisji Edukacji i Aktywności Obywatelskiej oraz Młodzieżowej Radzie Miasta Szydłowiec jako przewodniczący komisji Młodzieży Szkolnej i Środowiska.

Bierze udział w wielu ogólnopolskich akcjach i projektach. Między innymi jest absolwentem Civic UP! Academy, gdzie ukształtował się projekt Polityka Zaangażowania – celem jest edukowanie na temat polityki poprzez spotkania z politykami dla młodych ludzi.

 

 

Newsletter

Co miesiąc najlepsze teksty WW w Twojej skrzynce!

Newsletter

Co miesiąc najlepsze teksty WW w Twojej skrzynce!

Nasza strona wykorzystuję pliki cookies w celu prawidłowego działania strony, korzystania z narzędzi marketingowych i analitycznych, zapewniania funkcji społecznościowych oraz systemu komentarzy.

Czy zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies?