Edukacja dla przyszłości – wszystkie artykuły

Artykuły opublikowane w ramach tematu miesiąca października EDUKACJA DLA PRZYSZŁOŚCI.

Szkoła blisko życia

Moje pierwsze skojarzenie ze słowem szkoła to myśl, że prawdziwe życie zaczyna się po niej. Zarówno po lekcjach, kiedy wraca się do domu i trzeba coś naprawdę zrobić, jak i później – po jej ukończeniu, jak to jest w pytaniu „kim będę jak dorosnę”.

 

Dajcie już spokój z tymi studiami [FELIETON]

Jeśli Twoje dziecko chodzi do liceum lub technikum, spytaj je o listę przebojów. Na którym miejscu w tym miesiącu plasują się: “Wiesz już, jaki kierunek wybierasz?”, “Dokąd na studia? Do Warszawy?”, “Tylko nie idź na filozofię, bo roboty potem nie znajdziesz”. Świat nie zawali się, jeśli młoda osoba nie pójdzie na studia od razu po skończeniu szkoły średniej. Zawali się, jeśli nie będzie wiedziała, dlaczego się kształci.

 

“Jeśli mój głos nie liczy się w szkole, dlaczego miałby się liczyć poza nią?”

Aż 63 proc. wyborców w wieku 18-29 lat nie zagłosowało w pierwszej turze tegorocznych wyborów samorządowych. W Stanach Zjednoczonych z zaangażowaniem młodych nie jest lepiej. Na tydzień przed wyborami w Polsce i na miesiąc przed wyborami do kongresu amerykańskiego spotkaliśmy się z Młodzieżową Radą Miasta San Antonio w stanie Texas. Wygląda na to, że z Teksańczykami mamy więcej wspólnego, niż mogłoby nam się wydawać.

 

Edukacja za miedzą – jak wygląda nauka w Niemczech?

Rozmawiam z Michaelem Wojczikiem – młodym pilotem szybowców, pasjonatem lotnictwa, kosmosu, programowania i majsterkowania, który mieszka w Niemczech. Michael jest absolwentem Realschule i technicznego Gymnasium. Studiuje obecnie technikę lotniczą i astronautyczną na Uniwersytecie w Stuttgarcie. Rozmawiamy o tym, jak wygląda edukacja w Niemczech.

 

Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych – kompendium dla społeczności lokalnej

Do 31 października wójtowie, burmistrzowie i prezydenci miast mają czas na przedstawienie radnym Informacji o stanie realizacji zadań oświatowych za poprzedni rok szkolny (Informacja).

 

Do czego nam edukacja?

Do czego nam edukacja, przecież “mądra Polska na żyznym zagonie zasiadła jako u Boga na łonie, po co Polakowi morze, jak mądrze orze”. Zapraszamy na rozmowę z prof. Martą Zahorską o edukacji i kondycji Rzeczpospolitej.

 

Startuje nowa kampania społeczna Stowarzyszenia Demagog – “Nie bądź botem. Włącz myślenie!”

18 października wystartowała kampania społeczna “Nie bądź botem. Włącz myślenie!” przygotowana przez Stowarzyszenie Demagog. Celem kampanii jest zwrócenie uwagi na kwestię “fake newsów”, z którymi spotykamy się na co dzień i zwrócenie uwagi na to, jak użytkownicy Internetu mogą sami radzić sobie z tym problemem.

 

Ratownicy czytelnictwa

Przemysław Chrzanowski, Witryna Wiejska: Czytelnictwo w Polsce od lat topi się w morzu zobojętnienia. Postanowiliście za burtę wyrzucić koło ratunkowe. Kto ma je pochwycić?

 

Nierówności w systemie edukacji. Jak sobie z nimi radzić?

Rozmowa koncentruje się wokół zagadnienia nierówności w edukacji, na poziomie systemowym, jak i w praktyce poszczególnych szkół. Prof. Sadura przedstawia je jako coś naturalnego, co ma swoje źródło w różnym kapitale rodzin uczniów: kulturowym (wykształcenie), społecznym (sieć kontaktów) i ekonomicznym (zamożność).

 

Czy warto w gminie uruchomić system stypendialny?

Dla kogo i na jakich warunkach samorząd może wypłacać naukowe gratyfikacje finansowe? Jakim budżetem trzeba dysponować, by zagwarantować godziwe wsparcie dla utalentowanych dzieciaków. Czy mecenasem uzdolnionych uczniów może być lokalna organizacja pozarządowa? Na te i inne pytania w naszym artykule odpowiedzą Leszek Gierczyk, wójt gminy Wierzchlas oraz Roman Furman, prezes Stowarzyszenia Miłośników Ziemi Skomlińskiej.

 

Pierwsze lata życia dziecka

Z prof. Anną Brzezińską rozmawia Teresa Ogrodzińska, wiceprezeska zarządu Fundacji Rozwoju Dzieci im. Jana Amosa Komeńskiego. Rozmowa została nagrana w siedzibie Fundacji Wspomagania Wsi, 14 czerwca 2012 r.

 

Nie tylko szkoła, ale przede wszystkim dom rodzinny ma wpływ na sukces dzieci w dorosłym życiu

Z Małgorzatą Taraszkiewicz – psycholożką i autorką poradników dla rodziców z zakresu rewitalizacji edukacyjnej rozmawia Piotr Szczepański. Rozmowa została nagrana we wrześniu 2021 roku.

 

Co to jest edukacja alternatywna i skąd się bierze jej rosnąca popularność?

Edukacja alternatywna w Polsce to już nie tylko niszowy temat, ciekawostka. W ostatnich latach w Polsce można zaobserwować trend wybierania innych form edukacji niż tradycyjna szkoła. Według danych Ministerstwa Edukacji Narodowej z września 2017r. liczba dzieci tylko w edukacji domowej (jedna z form edukacji alternatywnej) wyniosła 13 955. To wzrost o 26% w relacji do 2016r.

 

Edukacja seniorów. Przykłady, źródła finansowania

Niniejszy poradnik przeznaczony dla seniorów, jak też organizacji i instytucji, które podejmują działania na rzecz seniorów. To przewodnik po najczęściej stosowanych praktykach, jak też wybranych źródłach finansowania inicjatyw edukacyjnych dedykowanych seniorom.

 

Internet – niedrogie źródło wsparcia edukacji

Zbiór ciekawych stron pomocnych do nauki różnych przedmiotów dla uczniów szkół podstawowych i szkół średnich.

 

Edukacja alternatywna – okiem rodzica

Zapraszamy do lektury wywiadu, z Wiolą Chróścik – mamą, która po doświadczeniach szkolnych pierwszej córki – wybrała alternatywne ścieżki edukacyjne dla dwóch kolejnych.  Wiola ma również za sobą próbę współtworzenia kooperatywy edukacyjnej.

 

Jak się uczą małe dzieci?

Fascynujący wykład prof. Anny Izabeli Brzezińskiej o tym, jak małe dzieci poznają świat i uczą się otaczającej je rzeczywistości.

 

Jak uczyć małe dzieci matematyki?

W Polsce rośnie liczba rodziców, którzy organizują korepetycje dla swoich pociech, poczynając już od IV klasy szkoły podstawowej. Jest to o tyle zastanawiające, że ponad połowa polskich dzieci przed rozpoczęciem edukacji szkolnej przejawia zdolności matematyczne, z czego co czwarte dziecko  na wysokim poziomie. Jednak po kilku miesiącach nauki w szkole, już tylko co 8 dziecko prezentuje wysokie zdolności matematyczne, a w następnych latach edukacji szkolnej proces ten się nasila i w efekcie tylko nieliczni uczniowie wykazują się uzdolnieniami matematycznymi.

 

Uczymy się nie tylko, żeby wiedzieć

Zmiany zachodzące na świecie powodują, że czujemy niepewność i zagrożenie. Z jednej strony przynoszą nam korzyści ale z drugiej negatywne konsekwencje. Pełni obaw zadajemy sobie pytanie jak żyć by nie zatracić poczucia własnej wartości i pozostać wiernym ideałom człowieczeństwa?

 

Nauka samorządności w szkole

Popularne powiedzenie ‘dzieci i ryby głosu nie mają’ sprawdza się w znacznej mierze w odniesieniu do funkcjonowania samorządu uczniowskiego w szkołach. Nawet aktywni i zaangażowani uczniowie, którzy startowali w wyborach na przewodniczącego klasy lub samorządu szkolnego, nie wiedzą, jaką realną władzę ma w szkole tenże samorząd, jakie miejsce zajmuje w strukturze organów (ciał) szkoły.

 

Edukacja obywatelska w szkole

Młody człowiek wychodzący z systemu szkolnego jest wyposażony w wiele praktycznych umiejętności. Wie jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej o pracę i napisać CV. W przypadku potencjalnej oferty zatrudnienia – jest w stanie ocenić, czym różni się umowa zlecenia od umowy o pracę i że brutto, to nie netto.

 

Obywatel – co to znaczy?

Zapytałam ostatnio dorosłego człowieka z wyższym wykształceniem, co znaczy być obywatelem. Otrzymałam odpowiedź, że bycie obywatelem łączy się z posiadaniem praw i obowiązków względem państwa i społeczeństwa. Prawa to możliwość uczestnictwa w wyborach władz państwa na różnym szczeblu, a obowiązki to płacenie podatków i innych danin. W zamian za co obywatel może liczyć na różne usługi ze strony państwa, bezpłatne drogi, opiekę medyczną, szkołę dla dzieci, emeryturę w stosownym wieku.

 

Jak internet nas dzieli? O bańkach informacyjnych

Dzięki dostępności internetu i coraz szybszym technologiom przesyłu danych jesteśmy w stanie dotrzeć do dowolnej informacji w ciągu sekund. Zyskaliśmy natychmiastowy dostęp do wiedzy ze wszystkich dziedzin, do aktualnych faktów z najdalszych zakątków świata, odkryć naukowych. Internet pokazuje nam też życie polityków i celebrytów, codzienne życie przyjaciół, podpowiada gdzie zrobić zakupy, jak optymalnie dojechać do pracy, zaprasza do dzielenia się opiniami. Internet to miejsce, gdzie załatwiamy bardzo wiele spraw, to e-urzędy, banki, rozrywka. Zostawiamy tu masę swoich danych osobowych, dzielimy poglądami. Internet jest wygodny, ale niesie ze sobą sporo niebezpieczeństw takich jak utrata prywatności, kontroli nad wizerunkiem, zamknięcie w swoich poglądach. W cyklu trzech artykułów opiszę fenomen bańki informacyjnej, niebezpieczeństwa związane z przekazywaniem danych oraz przedstawię kilka sposobów jak zwiększyć prywatność oraz kontrolę nad treściami, które do nas docierają.

 

Czego chcemy nauczyć nasze dzieci posyłając je do szkoły?

Relacja z pierwszego spotkania z cyklu seminariów organizowanych przez Fundację Komeńskiego pod tytułem „O edukacji od początku”.

 

Dzieciństwo jako fundament

Człowiek rozwija się w każdym okresie swego życia – od narodzin aż do śmierci. Każdy okres życia stawia go przed nowymi zadaniami i nowymi wymaganiami ze strony otoczenia. Całe dzieciństwo czyli od narodzin do 10 roku życia to zaledwie 1/10 naszego życia, a wczesne dzieciństwo obejmujące pierwsze trzy lata życia to tylko 3%!

Facebook
Twitter
Email

Newsletter

Co miesiąc najlepsze teksty WW w Twojej skrzynce!

Newsletter

Co miesiąc najlepsze teksty WW w Twojej skrzynce!