Startuje nowa kampania społeczna Stowarzyszenia Demagog – “Nie bądź botem. Włącz myślenie!”

demagog_banner_web-01-2

18 października wystartowała kampania społeczna “Nie bądź botem. Włącz myślenie!” przygotowana przez Stowarzyszenie Demagog. Celem kampanii jest zwrócenie uwagi na kwestię “fake newsów”, z którymi spotykamy się na co dzień i zwrócenie uwagi na to, jak użytkownicy Internetu mogą sami radzić sobie z tym problemem.

Jak wynika z raportu “Krytyczny umysł”, co piąta młoda osoba nie zastanawia się nad rzetelnością znalezionych informacji. Boty tworzą w sieci prawie ⅔ ruchu. Codziennością stają się również polityczne wojny na boty, znane pod nazwą astroturfingu. Boty polaryzują debatę o szczepionkach na Twitterze, bardzo często odpowiedzialne są za dezinformację. Niestety to ludzie coraz częściej zachowują się jak boty, bezrefleksyjnie podając dalej niezweryfikowane treści i potęgując nieprawdziwy przekaz.

Stowarzyszenie Demagog postanowiło zmierzyć się z tym problemem w swojej kampanii „Nie bądź botem. Włącz myślenie!”, której celem jest edukacja społeczeństwa w zakresie weryfikacji informacji znalezionych w internecie. W ramach projektu przygotowane zostały 3 materiały wideo promujące fact-checking. Powstała również specjalna strona z poradami na temat krytycznego myślenia: www.niebadzbotem.pl

Ze względu na ważną tematykę kampanii, w działania promocyjne zaangażowali się  popularni twórcy internetowi, którzy zwracają uwagę nt. “fake newsów”: Aleksandra i Piotr Stanisławscy z portalu Crazy Nauka, YouTuberka Kasia Gandor, Marcin Napiórkowski – doktor habilitowany nauk humanistycznych/badacz mitów, YouTuber Martin Stankiewicz i Joanna Gutral z portalu zdrowaglowa.pl.

O kwestiach coraz trudniejszego odróżnienia prawdziwych informacji od “fake newsów” w gąszczu internetowych treści z Ambasadorami kampanii rozmawiała Prezeska Stowarzyszenia Demagog – Małgorzata Kilian.

“W kampanii “Nie bądź botem! Włącz myślenie.” chcemy podzielić się naszym doświadczeniem i wskazówkami, tak, aby każdy mógł samodzielnie weryfikować docierające do nas informacje, włączyć krytyczne myślenie i nie działać bezrefleksyjnie – jak bot. Musimy podejmować świadome decyzje oparte na faktach, nie emocjach.”- dodaje Małgorzata Kilian – Prezeska Stowarzyszenia Demagog.

Kampania potrwa do końca 2021 roku, a patronat medialny nad kampanią objęły portale: Niebezpiecznik.pl, ASZdziennik, CyberDefence24 oraz NGO.pl.

Stowarzyszenie Demagog, które przygotowało kampanię to pierwsza krajowa organizacja zajmująca się fact-checkingiem. Celem podejmowanych przez nią działań jest poprawienie jakości debaty publicznej dzięki sprawdzaniu wiarygodności przekazywanych informacji oraz walka z dezinformacją.

Więcej informacji o Stowarzyszeniu Demagog można znaleźć na: www.demagog.org.pl

Więcej informacji: Marcel Kiełtyka

marcel.kieltyka@demagog.org.pl

tel.: +48 507 099 993

Facebook
Twitter
Email

Newsletter

Co miesiąc najlepsze teksty WW w Twojej skrzynce!

Newsletter

Co miesiąc najlepsze teksty WW w Twojej skrzynce!