Jaki status ma obecnie nauczyciel w Polsce? Jak pandemia wpłynęła na prestiż tego zawodu? Jak sami nauczyciele oceniają siebie, a co sądzą o nich uczniowie i rodzice, dyrektorzy? Na te pytania i wiele innych, ważnych dla dobrego funkcjonowania polskiej szkoły, przyszłości uczniów oraz jakości pracy nauczycieli odpowiada raport „Między pasją a zawodem. Raport o statusie nauczycielek i nauczycieli w Polsce 2021.
Jeśli chcemy w Polsce podjąć debatę o systemowych zmianach na lepsze w edukacji, to raport ten wskazuje na wiele, ważnych obszarów tej reformy. Między innymi omawia szczegółowo czynniki, które utrudniają pracę polskim nauczycielom. Są to na przykład:
-Biurokracja i przeładowana podstawa programowa, która nie daje nauczycielom szansy na realizację własnych planów nauczania, adekwatnych do możliwości i potrzeb uczniów oraz szybko zmieniającego się świata;
– Przeludnione klasy, a co się z tym wiąże, utrudniona czy wręcz niemożliwa do realizacji w polskiej szkole – indywidualizacja nauczania. Jak obrazuje to wypowiedź jednego z nauczycieli, szkoła zdaje się być „Jak fabryka. XIX wiek. Dziecko jest jak na taśmie, do załatwienia i do odstawienia, i nie patrzy się na nie jako indywiduum z problemami”.
– Brak systemowych rozwiązań i możliwości konsultacji z ekspertem skutkuje tym, że część nauczycieli ogranicza się do realizowania działalności czysto dydaktycznej, pozostawiając nie rozwiązane kwestie wychowawcze i trudności, z którymi nie radzą sobie także rodzice.
Raport został wydany przez Fundację Orange na podstawie badań ilościowych i pogłębionych wywiadów, zrealizowanych w marcu i kwietniu 2021 roku.
Pobierz raport.