Jak chronić dane, wizerunek i minimalizować przy tym bańkę informacyjną?

Jak chronić dane, wizerunek

Poniżej lista kroków, które powinniśmy wykonywać chcąc mieć kontrolę nad swoimi danymi, wizerunkiem i prywatnością. Wykonanie tych działań będzie czasochłonne – zarezerwujmy sobie na to co najmniej jedno popołudnie. Pamiętajmy również, aby niektóre z proponowanych kroków – np. czyszczenie historii przeglądania stron, wyłączanie opcji śledzenia w wyszukiwarkach oraz czyszczenie ciasteczek wykonywać nie tylko na urządzeniach stacjonarnych, ale również na smartfonach!

 

Przeglądarki, reklamy i aplikacje

Tak jak selekcja treści zaczęła się od wymyślenia wyszukiwarek, tak i my zacznijmy swoją pracę od nich.

  • Czyszczenie ciasteczek

Ciastka (ciasteczka, cookies) – prawie wszystkie strony obecnie mają ciasteczka, czyli algorytm do zbierania naszych danych w celu identyfikacji użytkownika przy następnych odwiedzinach. Służy to ułatwieniu kolejnych zakupów, logowań, zapamiętaniu wyborów, automatycznemu uzupełnianiu treści w formularzach. Ciasteczka to najłatwiejszy sposób na zbieranie danych przez firmy, które dodatkowo często się nimi wymieniają. Mogą to robić, bo mają taką politykę w regulaminie, który zazwyczaj akceptujemy bez czytania. Regularne czyszczenie ciasteczek – zmniejsza ilość danych, które przekazujemy o sobie na zewnątrz.

LINK do instrukcji czyszczenia ciasteczek w różnych przeglądarkach

  • Czyszczenie historii przeglądania stron

Zapamiętywanie historii stron jest wygodne – nie musimy w całości wpisywać adresów internetowych, przeglądarka je pamięta i kończy za nas automatycznie. Ale podobnie, jak ciasteczka, ta funkcja służy do zbierania danych.

Jeśli martwimy się o utratę 'łatwości’ z jaka odnajdujemy różne strony – zapiszmy ulubione w zakładkach.

LINK do instrukcji czyszczenia historii przeglądania

  • Wyłączenie personalizowanych (targetowanych) reklam

Jest sporo programów i aplikacji, które pozwalają na wyłączenie wyskakujących okienek reklamowych w przeglądarce Google.

LINK do instrukcji instalowania AdBlocka w Google Chrome

LINK do instrukcji instalowania AdBlocka w Mozilla Firefox

  • Wyłączenie opcji śledzenia w przeglądarce (tryb incognito)

Przeglądarka nie tylko zapamiętuje nasze wybory. Monitoruje czas przebywania na danych stronach, historie przeklikiwań z jednych stron na inne, kliknięte reklamy. Warto włączyć tryb incognito w przeglądarce. Będzie wysyłała informację do przeglądanych stron, żeby nie monitorowały naszych zachowań.

Instrukcje dla poszczególnych przeglądarek znajdziesz tu: Chrome, Firefox, Internet Explorer i Edge)

  • Google 'Gdzie idziesz ty, tam idzie i Google.’

Włączona lokalizacja w telefonie ułatwia funkcjonowanie. W mieście, w lesie, w samochodzie, w komunikacji. Gdziekolwiek. Google, żeby ułatwić nam funkcjonowanie, zapisuje historie zameldowań, wyszukiwań, tras. Stanowi to idealny zbiór informacji dla sugerowania treści reklamowych związanych z miejscem, w którym aktualnie jesteśmy. Warto wyłączać lokalizację, gdy jej nie używamy, a także raz na jakiś czas – czyścić historię aktywności w mapach.

Wyłączenie zapisywania lokalizacji przez GoogleMaps

  • Nieużywane aplikacje. Lubimy je, bo ułatwiają funkcjonowanie. Dostęp do banku, muzyki, prasy. Możemy mierzyć ilość kroków, poziom smogu, hałasu. Szczególnie młodzież ma na smartfonach kilka ekranów poinstalowanych aplikacji. One wszystkie zbieraja nasze dane! Dajmy sobie 3, 4 miesiące od momentu instalacji danej aplikacji – jeśli był to impuls chwili – po prostu ją odinstalujmy. Jeśli używamy jej aktywnie- wróćmy na chwilę do regulaminu i zobaczmy, na co się zgodziliśmy, a nie koniecznie musieliśmy. Być może warto odinstalować aplikację po to, by zainstalować ją jeszcze raz, ale ograniczyć zgody na dostęp do naszych danych?

 

Ustawienia prywatności w mediach społecznościowych

Media społecznościowe są prawdziwym pożeraczem naszych danych. Z racji na to, że spora część z nas ma konta w mediach społecznościowych1 i zaakceptowała różne regulaminy, kontrola prywatności będzie wymagać tu większego wysiłku. Większość serwisów ma dość szeroki wachlarz ochrony naszych danych i aktywności, trzeba go tylko świadomie użyć gdyż niekoniecznie pragniemy, aby nasze zdjęcia oglądało 2,45 mld ludzi na świecie2.

Choć życzenia na Facebooku od kilkuset znajomych są szalenie miłe – sugeruję, żeby wyłączyć widoczność daty urodzenia, która pozwala na dopasowywanie treści reklamowych do naszego wieku. Zastanówmy się, czy na pewno chcemy, aby wszyscy znajomi mieli dostęp do naszych treści. Warto wprowadzić ustawienia prywatności dla postów. Może niekoniecznie osoba, która spotkaliśmy lata temu, musi widzieć nasze bieżące zdjęcia? Następnie pochylmy się nad tym, kto może dodawać nas do znajomych i czy nasz profil będzie widoczny dla zewnętrznych wyszukiwarek takich jak np. Google

LINK do świetnego poradnika jak chronić prywatność na Facebooku, Instagramie, YouTube i Twitterze.

 

Dla nonkonformistów!

Szukającym większej niezależności – polecam przeglądarkę: DuckDuckgo.com oraz rozważenie ograniczenia aktywności do minimum lub nawet zlikwidowania kont w serwisach społecznościowych oraz zamknięcia konta Google. Mimo, że konto ma szalenie wygodne opcje – zakładając je akceptujemy regulaminy, które pozwalają na ogromny dostęp do naszych danych.

 

Dla zaawansowanych

Wyżej opisane kroki są naprawdę podstawowymi sposobami zabezpieczającymi nasze dane i prywatność. Istnieją bardziej zaawansowane sposoby ochrony prywatności w postaci dodatkowych wtyczek, szyfrowania, bezpiecznych poczt email oraz nieumieszczania danych nie tylko w chmurach, ale na powszechnie dostępnych serwerach. Zainteresowanym wyższymi poziomami wtajemniczenia polecam ten artykuł.

 

Rozwaga i rozsądek

Poza technicznymi rozwiązaniami – pamiętajmy o tych dwóch kwestiach. Publikujmy treści o sobie świadomie. Nie udzielamy aplikacjom typu kalendarz dostępu do swoich zdjęć. Nie trzymajmy haseł i danych do logowania w chmurze, ani w notatniku na komputerze. Instalując różne programy i aplikacje – przemyślmy czy na pewno są nam potrzebne i sprawdźmy, czy pochodzą z zaufanego źródła.

1Wg. danych serwisu Hootsuite (Raport Digital 2020) w 2019r. Z mediów społecznościowych korzysta aktywnie 19 mln Polaków.

2 Tylu użytkowników liczył w lutym 2020r. Facebook

***

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

CO TO JEST BAŃKA INFORMACYJNA?

BAŃKA INFORMACYJNA, PRYWATNOŚĆ I NASZE DANE

 

Tekst: Anna Radziejowska

Facebook
Twitter
Email

Newsletter

Co miesiąc najlepsze teksty WW w Twojej skrzynce!

Newsletter

Co miesiąc najlepsze teksty WW w Twojej skrzynce!