Od 2009 roku mieszkańcy wsi mogą podejmować wiążące decyzje o części budżetu gminy. Taką możliwość daje ustawa o funduszu sołeckim. O przeznaczeniu funduszu sołeckiego decydują bezpośrednio mieszkańcy sołectw na zebraniach wiejskich, a za jego wykonanie, podobnie jak całego budżetu gminy, odpowiada wójt.
Zapraszamy do oglądania zapisu webinarium, które poprowadził Szymon Osowski – prezes Sieci Watchdog, ekspert prawny specjalizujący się m. in. w tematyce funduszu sołeckiego.
O wyodrębnieniu funduszu sołeckiego, który jest budżetem obywatelskim, decyduje rada gminy i musi to zrobić do 31 marca każdego roku. Z kolei do 31 lipca wójt gminy ma obowiązek poinformować sołtysów o tym, jaka kwota funduszu sołeckiego przypada na ich sołectwo.
Najważniejszą datą jest 30 września, gdyż do tego dnia musi odbyć się zebranie wiejskie i musi zostać złożony wniosek o dofinansowanie z funduszu sołeckiego wraz z uchwałą zebrania wiejskiego, protokołem i listą obecności z zebrania.
Z webinarium dowiecie się m. in. o tym:
- jak to zorganizować i przeprowadzić zebranie wiejskie,
- jak powinien wyglądać wniosek,
- na co można przeznaczyć fundusz sołecki,
- jaka jest rola sołtysów,
- kiedy wniosek może być odrzucony.
Źródło: https://siecobywatelska.pl