SEO w życiu organizacji. Dlaczego inne organizacje zajmują wyższe miejsce w wyszukiwarkach?

free-image-for-your-seo-blog-or-web-marketing-website-1636065-1279x853zajawka3

Zastanawialiście się kiedyś dlaczego oferta waszej organizacji znajduje się na dalekim miejscu w wyszukiwarkach internetowych? A może szukaliście odpowiedzi na pytanie dlaczego inne organizacje zajmują wyższe miejsce w wyszukiwarkach? Odpowiedź jest prosta: SEO.

SEO, czyli o co dokładnie chodzi?

Setki firm informują, że są w stanie wypozycjonować każdą stronę, liczne firmy szkoleniowe prowadzą kursy z zasad SEO dla specjalistów ds. marketingu i webmasterów. Powstają blogi, poradniki i artykuły pokazujące mocne strony SEO. Temat bardzo chwytliwy. Idą za tym też duże pieniądze.

SEO to akronim angielskiej nazwy „Search Engine Optimizer”, czyli optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych, albo prościej pozycjonowanie. W praktyce to działania, których celem jest osiągnięcie przez dany serwis internetowy jak najwyższej pozycji w wynikach organicznych wyszukiwarek internetowych dla wybranych (w zapytaniu) słów i fraz kluczowych.

Aby odnaleźć określoną firmę lub usługę w internecie mamy do wyboru kilka tzw. wyszukiwarek. Wpisujemy w nie temat/hasło/dziedzinę, która nas interesuje i po chwili otrzymujemy wyniki – często tysiące!

Tymczasem miejsce na którym wyświetli się dana strona www ma, jak wykazują badania, decydujące znaczenie.

Pierwsza strona wyników wyszukiwania zbiera 95% “kliknięć”, czyli potencjalnych klientów. Pozostałe 5% – to suma wynikająca bądź z zadania nieprecyzyjnego zapytania, bądź z dociekliwości pewnej liczby internautów, którzy “porównują” więcej ofert niż inni.

Dlatego jeśli organizacja oferuje/ prezentuje w Internecie usługę podobną do innych (lub w podobny sposób opisaną) – znalezienie się w czołówce efektów wyszukiwania oznacza często “być albo nie być” w procesie podejmowania decyzji przez potencjalnego klienta.

Trzeba też pamiętać, że jednym z bardzo istotnych czynników wpływających na wysoką skuteczność procesu pozycjonowania jest czynnik psychologiczny. Internauci intuicyjnie przypisują wyższą wiarygodność wynikom/efektom wyszukiwania, traktując je jako rzetelną odpowiedź na zadane pytanie w przeciwieństwie do banerów i linków sponsorowanych, które odbierają jako “narzuconą” im reklamę.

Dobre treści pozycjonują się same

Witryna internetowa może być lepiej zrozumiana przez wyszukiwarkę, ale też (a może przede wszystkim) przez samych użytkowników.

Dlatego stronę www należy tworzyć z myślą o  użytkownikach. Treści wysokiej jakości, przemyślane i wyraźnie zaznaczone tytuły, słowa kluczowe w mianowniku, a nie triki programistyczne lub słowne zadecydują wówczas o popularności, a tym samym rankingu strony w wyszukiwarce. Taka jest idea wyszukiwarek – najlepsze treści mają wypozycjonować się same. Natomiast za odpowiednie miejsce innych witryn trzeba zapłacić.

SEO może zrobić dla firmy wiele dobrego, jednak reputację branży SEO nadwerężyli niektórzy usługodawcy prowadzący zbyt agresywne działania marketingowe oraz usiłujący w nieetyczny sposób manipulować wynikami wyszukiwania. Działania niezgodne ze wskazówkami wyszukiwarek mogą mieć negatywny wpływ na obecność witryny w wyszukiwarkach lub nawet doprowadzić do usunięcia jej z indeksu.

Pozycjonowanie w białym kapeluszu (White Hat SEO)

To działania etyczne i zgodne z regulaminami wyszukiwarek. Tego rodzaju pozycjonowanie jest bezpieczne, skuteczne i nie stanowi żadnego zagrożenia dla danej witryny.

Najczęściej „pozycjonowanie w białym kapeluszu” polega na:

  • optymalizacji strony pod użytkowników (treści i struktury witryny/ bloga), która pozwala na uzyskanie jak najlepszych wyników w rankingach (już na etapie tworzenia strony/ bloga należy sobie odpowiedzieć do kogo adresowane będą treści!);
  • optymalizacji treści polegająca na tworzeniu wysokiej jakości oraz unikalnej treści, która będzie bardzo przydatna dla odwiedzających i wesprze skuteczność informacji;
  • wzajemnym powiązaniu, czyli technice wykorzystującej proces wymiany linków w celu osiągnięcia jak najwyższej jakości i popularności danej strony (wymiana linków i banerów ze stronami o podobnej tematyce, umieszczanie stron w katalogach tematycznych);
  • powiązaniu wewnętrznym, opierającym się na dodawaniu istotnych powiązań tekstów, które na danej witrynie można łatwo znaleźć (taki link zazwyczaj kieruje użytkowników internetu do strony głównej lub strony wewnętrznej).

 

Pozycjonowanie w czarnym kapeluszu (Black Hat SEO)

To nieetyczne i niezgodne z regulaminami wyszukiwarek działania oraz niespełniające wytycznych pozycjonowanie. Tego rodzaju nielegalne praktyki kończą się najczęściej otrzymaniem kary dla wybranej strony, np. zbanowaniem danego adresu, czyli w praktyce niewyświetlaniem się strony w wyszukiwarce. Mimo zapewnień swoich klientów o szybkich efektach, firmy korzystające z działań Black Hat SEO tracą na tym wiele pieniędzy i czasu. Ponadto grozi im również obniżenie pozycji, wykluczenie z indeksu lub utrata zaufania dla danej domeny (tzw. trust rank).

Najpopularniejszymi działaniami „pozycjonowania w czarnym kapeluszu” są:

  • duże nagromadzenie słów kluczowych;
  • używanie słów kluczowych niezgodnych z treścią;
  • wstawianie wielokrotnych powtórzeń słów kluczowych, które często nie mają związku z treścią witryny (tzw. keyword stuffing);
  • ukrywanie słów kluczowych, np. użycie tekstu w kolorze tła, umieszczenie na niewidocznym elemencie lub w miejscu zwykle nie oglądanym przez użytkownika.
  • tworzenie stron bądź podstron wyłącznie pod wyszukiwarki, a także prezentowanie innej treści czy strony odwiedzającym ją internautom, a innej robotom, które przeszukują strony należące do wyszukiwarek (tzw. cloaking);
  • spamowanie forów dyskusyjnych, ksiąg gości, itp. w celu uzyskania większej popularności strony;
  • tworzenie przeznaczonych wyłącznie dla robotów tzw. stron drzwi (doorway pages), które przekierowują do docelowej witryny;
  • tworzenie witryn zawierających wyłącznie odnośniki do innych stron (tzw. farm linki).

Polityka danej wyszukiwarki potrafi się zmienić, a wraz z nią przemieszcza się wówczas granica między białym SEO a czarnym SEO. To co dziś jest niedozwolone, jutro może znaleźć się już w tzw. szarej strefie. Warto zatem uaktualniać swoją wiedzę i orientować się, które metody pozycjonowania są nieetyczne, a które dopuszczalne.

 Źródło:

·         http://pl.wikipedia.org/wiki/Optymalizacja_dla_wyszukiwarek_internetowych

·         Podręcznik startowy optymalizacji pod kątem wyszukiwarki Google, Google 2008

 

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on email
Email

Newsletter

Co miesiąc najlepsze teksty WW w Twojej skrzynce!

Newsletter

Co miesiąc najlepsze teksty WW w Twojej skrzynce!