Organizacja na Facebooku, czyli jak skutecznie wykorzystać potencjał marketingowy?

repository_FCB_FCB1

Odpowiednio wykorzystywane kanały social media dla organizacji mogą być szansą na poszerzenie zasięgu, łatwe i darmowe promowanie inicjatyw, zdobywanie fanów, miłośników, współpracowników czy wolontariuszy, a nawet nawiązanie kontaktów z innymi organizacjami, czy zdobywanie niezbędnego wsparcia finansowego.

W mediach społecznościowych można w bardzo łatwy sposób zorganizować doskonałe działania. I to przy naprawdę minimalnym nakładzie czasu i zasobów. Zwłaszcza jeśli ma się ciekawy pomysł. Social Media polegają też na tym, że to użytkownicy angażując się budują treści, aktywność na danym fanpage’u. Początkowy wysiłek związany otwarciem się na innych jest opłacalny. Odciąża w znacznej mierze organizację od prowadzenia tradycyjnej, regularnej komunikacji z otoczeniem. To potężny potencjał – możliwość przerzucenia pewnej części aktywności właśnie na sympatyków – internautów. Ważne jest przede wszystkim, by pracując z mediami społecznościowymi robić to efektywnie, nie tracąc czasu na prywatną rozrywkę.

Facebook jeden z najpopularniejszych portali społecznościowych może być skutecznym narzędziem łączącym zysk ekonomiczny i społeczny organizacji z komunikacją. Za jego pośrednictwem możliwe jest prowadzenie działań niskobudżetowych, opierających się na rozszerzaniu zasięgu i informowaniu o wspólnej idei. Facebook, podobnie jak inne media społecznościowe, tworzy przestrzeń, w której można działać na przynajmniej trzech poziomach:

  •          informowania – organizacje mogą być przez to bardziej dostępne i rozpoznawalne,
  •          angażowania – działania zachęcające do rozpowszechniania informacji, w tym także akcje viralowe,
  •          pozyskiwania wsparcia – umożliwiając przekazanie pieniędzy, podpisanie petycji lub podjęcie innego działania bezpośrednio wspierającego cele organizacji z poziomu platformy społecznościowej.

Aby tak się stało nie wystarczy jednak samo założenie konta. Poniżej zasady, dla organizacji, które chcą skutecznie wykorzystać potencjał marketingowy Facebook’a.

Zanim zaczniesz – określ swoje zasoby, zdefiniuj cele, ustal plan

Można założyć konto. Ono będzie żyło własnym, raczej nudnym życiem. Można poświecić mu dużo czasu, a jednak nie przyniesie to wymiernych efektów.

 
Źródło: www.infoxchange.net.au

Facebook, jak wszystkie inne media społecznościowe ma swoje ograniczenia. Należy pamiętać, że:

Facebook, jak każde inne media społecznościowe nie jest:

  •          bezpłatny;
  •          szybkim kanałem/ narzędziem fundraisingowym,
  •          narzędziem kontroli wiadomości/ komunikatów/ treści,
  •          miejscem, gdzie można prezentować dowolne treści,
  •          społecznością (to poprzez facebook społeczność się tworzy),
  •          alternatywą dla transparentności działań i komunikatów organizacji.

Facebook jest:

  •          narzędziem niskobudżetowym;
  •          narzędziem, które szybko sie rozwija,
  •          szansą na komunikację,
  •          świetną okazją do zdobycia publiczności dla swoich działań,
  •          uzupełnieniem kanałów komunikacji, z których korzystasz na co dzień.

Wiele organizacji zakłada konto na Facebook’u, ponieważ robią to inni. Podczas gdy powinni raczej kierować się interesem organizacji. A ten można powiązać z możliwością bardziej skutecznego osiągania celów i uzyskania szerszego grona odbiorców działań.

Organizacja, która chce skutecznie korzystać z Facebooka powinna określić w jaki sposób chce wykorzystać social media; dla celów marketingowych, pozyskania sojuszników/ partnerów w określonej sprawie, sieciowania, obserwacji, pozyskania beneficjentów czy dostawy usług.

Strategia organizacji w byciu „social” powinna uwzględniać:

  •          cele strategiczne organizacji,
  •          stosowane kanały informacji,
  •          cele, jakie chce osiągnąć dzięki social media,
  •          odbiorców,
  •          narzędzia.

 
Komunikacja organizacji (opr. własne)

NIE można też zapominać o takich aspektach jak zasoby własne: ludzie w organizacji, dla których social media nie maja tajemnic, możliwość skutecznego zarządzania i nadzorowania aktywności organizacji na FB (zarządzanie wiedzą i zarządzanie ryzykiem), zasoby czasowe, którymi dysponujemy.

 

Social media w organizacji (oprac. własne)

 

Jeśli Twoja organizacja ma konto na FB

Zaprezentuj swoją organizację

Aby komunikat o organizacji był jak najbardziej wiarygodny i pełny, warto podać o niej jak najwięcej informacji – od danych adresowych, przez numer konta po misję czy dotychczasowe sukcesy. Pochwalenie się osiągnięciami czy podstawowym obszarem, jakim zajmuje sie organizacja pozwoli na to, by ktoś wchodząc najpierw na Fanpage’a mógł zorientować się kim jesteśmy, a potem żeby uszczegółowić informacje, mógł przenieść się na stronę internetową.

Produkuj treści i dbaj o ich branding

Aby informacja o Fanpage’u i organizacji dotarła do jak największej liczby osób niezbędne jest bezustanne produkowanie lub udostępnianie tzw. wirusowych treści. Są to najczęściej grafiki w formie memów lub zdjęć o wyjątkowych walorach (np. niezwykłe sytuacje uchwycone w kadrze). Niezwykle ważne jest również, by grafiki były w odpowiedni sposób oznaczone. Wiele organizacji zapomina o tym, że to właśnie dzięki znacznikom możliwe jest określenie swojej obecności na tablicach fanów i ich znajomych – udostępnienie nie zawsze odbywa się bowiem bezpośrednio z Fanpage’a.

Profil na Facebooku winien przyciągać osoby zainteresowane obszarem, w którym funkcjonuje nasza organizacja. W związku z tym, dobrym rozwiązaniem jest publikowanie materiałów dotyczących obszaru w którym działania prowadzi organizacja. Warto jednak od czasu do czasu zróżnicować tematykę i postawić na „luźniejsze” treści. Mało angażujące materiały, memy, zdjęcia czy grafiki, które przeplatają poważniejsze treści czy artykuły wzbudzą większe zainteresowanie odbiorców. Warto postawić na zróżnicowanie publikowanej treści. Odbiorca ma okazję „przestawić się na tryb łatwej percepcji”, gdyż przejrzenie ciekawej grafiki czy zdjęcia nie wymaga takiego zaangażowania umysłowego, skupienia i nakładu czasu. Pomoże to utrzymać równowagę publikowanych treści.

Wirusowość to również kontrowersja. Oczywiście należy pamiętać o granicy, która oddziela dobry smak i kreatywność od wulgarności i braku kultury. Wiele możliwości, o czym często się zapomina, daje sam język. Materiały organizacji tworzone przy świadomym wykorzystaniu mechanizmów językowych (najczęstszymi są m.in. porównania, metafory itp.) mogą zyskać wirusowy charakter i zwrócić na siebie uwagę. Dzięki zaskakującym zestawieniom, fani zostaną pobudzeni do dyskusji.

Zadbaj o jakość treści

Atrakcyjność wspomnianych grafik i memów nie polega tylko na ich wysokiej technicznie jakości. Istotna jest również ich merytoryka. Im bardziej uniwersalną treść będą przekazywać, tym większa liczba osób się z nimi utożsami. Prowadzić to będzie do jeszcze szerszego udostępniania wpisów. Nie można jednak zapominać, że treści powinny pomimo swojego uniwersalizmu odnosić się do roli organizacji oraz jej celów.

Konieczne jest zdynamizowanie treści, zamieszczanie od czasu do czasu zmontowanych na potrzeby przedsięwzięć filmów, zdjęć, itp. Przez to pokazujemy, że organizacja żyje i realizuje nowe projekty, przedsięwzięcia, inicjatywy.

Publiczność to wzrokowcy, więc nawet jeśli wstawiamy odwołanie do artykułu ze zdjęciem, zamieśćmy zdjęcie osobno. Większy format zwróci uwagę śledzących naszą tablicę. Można zastanowić się też nad publikacją poziomych zdjęć na całą szerokość „kartki”.

Zadbaj o ilość komunikatów

Zbyt dużo wpisów w ciągu jednego dnia powoduje efekt spamowania, a od tego już blisko do zmęczenia subskrybentów i przytłoczenia zbyt dużą ilością informacji i wpisów; 2 wpisy dziennie to standard, najlepiej w godzinach wzmożonej aktywności użytkowników.

Ważne jest też odpowiednie wyważenie między ilością treści udostępnianych z innych serwisów czy od innych użytkowników a treściami własnymi. Tablica nie powinna być zbiorem tylko linków i artykułów udostępnianych. Na Fanpage’u chcemy budować swoją markę a nie cudzą. Udostępnianie jest wręcz wskazane, ale w umiarkowanych ilościach. Mamy pokazywać siebie i nasze działania (ewentualnie beneficjentów naszej pomocy).

Zaangażuj fanów

Marki produktowe bardzo często boją się oddać głos swoim fanom – wiąże się to najczęściej z dość wąskim marginesem na weryfikację wartości i funkcjonowania marki. Z kolei już organizacje non profit (np. stowarzyszenia, fundacje, szkoły) pomimo jasno określonych celów zależą bezpośrednio od głosu publiki, dlatego warto bardziej zaangażować fanów, częściej wchodzić z nimi w interakcje. Możemy to robić poprzez nawiązywanie dyskusji lub wręcz prosić o komentarze na ważne tematy czy propozycje i pomysły zamieszczanych treści i akcji. Dzięki nim strona będzie żyła, a treści będą rozprzestrzeniały się wirusowo. Warto od czasu do czasu przeprowadzić także ankietę. Pokażemy wtedy, że zdanie naszych fanów naprawdę nas interesuje. Dowartościujemy naszą społeczność.

Celem wielu organizacji non profit jest pozyskanie funduszy lub innych dóbr materialnych, które pozwolą skutecznie realizować misję. W tym celu warto wykorzystać Fanpage. Bezpośredni zwrot do fanów i zapewnienie im pełnej informacji  na temat możliwości wspomagania organizacji spotykają się z bardziej pozytywną reakcją niż próby ukrytej sugestii o pomocy. Ważny tu jest jeszcze jeden czynnik – formalność. Jeśli dane o pomocy będą przekazane w jasny sposób (np. grafika z numerem konta lub zakładka dodatkowa z bannerem informacyjnym) istnieje mniejsze prawdopodobieństwo, że darczyńca na którymś etapie przekazywania środków zrezygnuje przez wzgląd na trudności interpretacyjne.

Uwaga: Jeśli fani zostali poinformowani o sposobach wspomagania organizacji nie można zapominać o jeszcze jednej ważnej kwestii. Należy pokazać im zysk z pomocy. Mowa tu zarówno o grafikach odnoszących się bezpośrednio do fanów (tzn. pokazujących coś, co uzyska darczyńca), jak i zdjęciach efektów zgromadzonych środków (tzn. przedstawiających efekty zrealizowanej misji).

Nawiązuj współpracę

Działalność organizacji może być ograniczona niskim budżetem. Właśnie dlatego warto zainwestować w uniwersalne wtyczki i aplikacje oraz współpracę z Fanpage’ami partnerskimi. Wspólne budowanie społeczności przy wykorzystaniu łączących idei (np. poprzez organizację konkursów czy akcji) może być o wiele bardziej skuteczne niż samodzielne działania.

Zainwestuj w aplikację pozyskującą fundusze

Jeśli organizacja zbiera fundusze na konkretny, jednorazowy cel warto stworzyć specjalną aplikację fundraisingową, dzięki której droga od decyzji fana do pozyskania środków będzie skrócona. Przykładem mogą być zakładki, w których fan może wybrać kwotę, wypełnić formularz i dokonać przelewu. Dzięki takiej aplikacji fani mogą w bardzo szybki sposób za pośrednictwem jednej, znanej im przestrzeni wspomóc działania organizacji.

Nie zrażaj się

Budowanie społeczności to długofalowa inwestycja. Staraj się sprawdzać jacy fani są obecni na Fanpage’u i dostosowuj charakter komunikacji do ich wieku czy zainteresowań. Każdy odpowiednio zoptymalizowany wpis przybliża Cię do zbudowania społeczności szanującej Twoje idee. Jeśli Twoje działania nie przynoszą szybkiego rezultatu, nie zrażaj się.

Ucz się od innych

Jako przykład aktywnego polskiego NGO podawana jest często Fundacja Anny Dymnej „Mimo wszystko”, która w swoje działania marketingowe od dłuższego czasu włącza obecność w społecznościach, m.in. na NK i Facebook’u. Profil Facebook’owy jest prowadzony profesjonalnie i na bieżąco, towarzyszą mu grafiki i promowanie aktualnych inicjatyw.

Inną organizacją zauważalną w social media jest Stowarzyszenie WIOSNA i jego Szlachetna Paczka. Mimo, iż akcja ta odbywa się jedynie w okresie Świąt Bożego Narodzenia profil na Facebook’u jest aktualizowany regularnie. WIOSNA wypuściła także viralową aplikację „Idealne miejsce na picie!” promującą przekazywanie 1% podatku na cele stowarzyszenia.

„Dobre praktyki” to także profile takich lokalnych organizacji, jak na przykład Krakowskie Stowarzyszenie Przestrzeń-Ludzie-Miasto czy stołeczna Pracownia Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia”. Pierwsze na Facebook’u ma już ponad 1.000 fanów, drugie prawie tyle samo, obie dość prężnie działają zarówno w świecie wirtualnym, jak realnym.

Opracowanie: Iwona Raszeja-Ossowska

Facebook
Twitter
Email

Newsletter

Co miesiąc najlepsze teksty WW w Twojej skrzynce!

Newsletter

Co miesiąc najlepsze teksty WW w Twojej skrzynce!