ODPOWIEDŹ: Szanowna Pani, po pierwsze musicie Państwo sprawdzić statut Waszego sołectwa, kto jest właścicielem świetlicy i na jakich zasadach może ona być wynajmowana, użyczana itd. Sołectwo to jednostka pomocnicza gminy. Świetlica należy do mienia gminy i to dlatego gmina pobiera wszystkie dochody wypracowywane w świetlicy, bez względu na to, czy społeczność lokalna inwestuje swoje środki np. w budynek, wyposażenie… – jednak te zasady powinny być gdzieś zapisane np. w uchwale Rady Gminy (warto o nią zapytać w gminie), w statucie sołectwa (jeśli był już uchwalony) itd. Moim zdaniem pierwsze rozwiązanie jest takie: uzgodnić z gminą ( w formie umowy pisemnej, zasady korzystania ze świetlicy, inwestowania, pobierania środków za wynajem i celu przeznaczenia dochodów, w ramach obowiązującego statutu sołectwa itd.).
http://www.witrynawiejska.org.pl/strona.php?p=1891&c=4441
Drugi rozwiązanie: zarządzanie świetlicą przez Wasze stowarzyszenie byłoby możliwe, gdybyście zostali prawnymi właścicielami tej świetlicy. Czy jest to możliwe? Gmina może przekazać świetlicę Stowarzyszeniu w zarząd, może ją sprzedać za symboliczną kwotę, wydzierżawić itd.. To zależy od gminy (Rady Gminy), a także od zgody Zebrania Wiejskiego. Często świetlice wiejskie są przysłowiową kulą u nogi dla gmin, więc może dla gminy będzie to też rozwiązanie.
http://www.witrynawiejska.org.pl/strona.php?p=1891&c=4442
Nie jestem prawnikiem, a Pani pytanie wkracza w obszar prawny i może warto zwrócić się z dalszymi pytaniami do prawnika?
Można szukać przez portal: www.poradnik.ngo.pl/zapytaj
Poza tym macie do dyspozycji biura porad obywatelskich, w których porad prawnych udzielają bezpłatnie prawnicy:
http://www.zbpo.org.pl/page/pl
Serdecznie Panią pozdrawiam i życzę wytrwałości w dążeniu do celu.