Czy warto zainwestować we własną stronę internetową?

Zarządzając małym przedsiębiorstwem, jakim jest gospodarstwo agroturystyczne trzeba pamiętać o ciągłym wzbogacaniu oferty o nowe elementy. Nawet jednak najbardziej twórcze i oryginalne pomysły nie przyniosą pożądanych efektów, w postaci wzrostu liczby gości, jeżeli zapomnimy o właściwej promocji.

 

O tym, że reklama jest dźwignią handlu, pisze się od bardzo dawna, warto przypomnieć ten temat raz jeszcze. Bez promocji, bowiem funkcjonują jedynie gospodarstwa w miejscach, które nie wymagają reklamy, czyli w tradycyjnych miejscach aktywności turystycznej– w górach i nad morzem. Istnieje wiele sposobów skutecznej promocji, z których omówimy te trzy, na które najczęściej decydują się właściciele.

Folder reklamowy

Pierwszym jest produkcja folderu reklamowego i jego dystrybucja poprzez regionalne centra turystyczne oraz zaprzyjaźnione instytucje (stacja benzynowa w okolicy, sklepy z pamiątkami, restauracje). Foldery należy rozdawać również gościom, gdyż często przekazują je oni członkom dalszej rodziny lub znajomym. Koszt przygotowania do druku i produkcji folderu jest stosunkowo niewielki– przy kolorowym folderze o nakładzie 500 egzemplarzy jego zaprojektowanie oraz wydrukowanie nie powinno kosztować więcej niż kilkaset złotych. Minusem takiego sposobu promocji jest jego ‘pasywność’. Nie mamy bowiem pewności, czy ktoś z własnej woli sięgnie po nasz folder, lub też, w przypadku, gdy będzie on wyłożony w biurze Informacji Turystycznej, nasza oferta nie zginie wśród innych ofert.

Portal

Drugim sposobem jest umieszczenie oferty gospodarstwa w internetowych portalach turystycznych. W każdym regionie działają takie portale; również w skali ogólnopolskiej jest ich sporo. Koszty umieszczenia informacji w popularnym portalu wahają się od 150 do 300 zł za rok. Wydaje się to kosztem niewielkim, należy jednak pamiętać, że nasza oferta jest jedną z setek ofert na takim portalu. Często portale są słabo zaprojektowane w sensie technicznym w efekcie czego goście szukający informacji o zakwaterowaniu i atrakcjach w regionie nie od razu trafiają na taki portal.

Jeżeli już decydujemy się na taką formę promocji – zanim wybierzemy portal, na którym umieścimy naszą ofertę – proponuję samodzielne wpisać do wyszukiwarki (google.pl, onet.pl wp.pl) kilku haseł, wg, których chcielibyśmy, żeby znaleziono nasza ofertę. Np. ‘noclegi’, ‘region X’, ‘agroturystyka’ ‘odpoczynek’, ‘spokój’. Następnie spośród adresów, które nam się wyświetlą, wybrać te portale, które oferują rozsądne ceny. Cena powinna być uzależniona nie tylko od zamieszczenia naszej oferty na stronie portalu, ale również od ilości ‘kliknięć’ na nasz adres na stronie. Największą wadą tej formy promocji jest to, że występuje tu pośrednik w postaci właściciela portalu, który zazwyczaj narzuca wykupującym ograniczenia dotyczące długości oferty, ilości zdjęć itp.

Własna strona WWW

Trzecim i najbardziej skutecznym sposobem reklamy jest posiadanie własnej strony internetowej. W przekonaniu wielu gospodarzy prowadzących całoroczne gospodarstwa turystyczne posiadanie własnej strony internetowej jest kluczem do sukcesu. Zalet tego sposobu promocji jest wiele: daje on możliwość przedstawienia pełnej oferty gospodarstwa, samodzielnego wprowadzania zmian na stronie, a także możliwości bezpośredniej komunikacji z klientem i szybkich odpowiedzi na jego zapytania, jeśli do strony przypisany jest adres mailowy. Ponadto na stronie można umieścić ofertę w obcym języku. Mimo, że inwestycja może się wydawać droga w porównaniu z dwoma pierwszymi formami promocji – na pewno szybko się zwróci. Ponadto ma swoje istotne zalety. O ile w przypadku folderu nigdy nie mamy pewności, czy ktoś nie wziął go przypadkowo, lub nie został przykryty innymi ulotkami w biurze turystycznym a w przypadku portalu internetowego, na którym wykupujemy miejsce na naszą ofertę – jest ona otoczona innymi, konkurencyjnymi ofertami, o tyle w przypadku posiadania własnej strony– możemy mieć pewność, że jeśli już ktoś na nią wszedł – jest tutaj tylko nasza oferta, w najlepszej i najpełniejszej formie.

Koszt zaprojektowania i przygotowania strony internetowej jest bardzo różny. W przypadku prostej prezentacyjnej strony, (na której nie ma filmów lub ruszających się elementów wymagających użycia skomplikowanych aplikacji) koszt waha się od 1000 do 3000 pln. W dalszej części artykułu postaram się opisać te aspekty konstruowania stron internetowych, które stanowią o ich skuteczności. Warto zwrócić na nie uwagę, zamawiając wykonanie strony u usługodawcy.

Zacznijmy od podstaw, czyli od projektu graficznego strony WWW. Zazwyczaj sami mamy wstępne wyobrażenie, jaka powinna być kolorystyka strony, czy chcemy, żeby były na niej zdjęcia i inne elementy graficzne. Jeżeli nie– proponuję przejrzeć strony internetowe innych gospodarstw i zwrócić uwagę na to, co nam się na nich podoba, a czego chcielibyśmy uniknąć. Przy oglądaniu innych stron zwróćmy uwagę na to, jak się po nich nawiguje, czyli porusza i znajduje interesujące nas elementy takie jak cena, posiłki, atrakcje na zimę i na lato. Musimy się zastanowić czy elementy naszej oferty będą wybierane z paska, który jest pionowy, czy poziomy? Czy tekst zamieszczony ma być w jednej czy w dwóch kolumnach? Czy na stronie głównej powinno otwierać się zdjęcie, czy ma być na niej zawarte więcej informacji? Czy strony będą miały wersje w języku angielskim lub niemieckim?.

Grafik, który będzie wykonywał design, (czyli projekt) strony, zapyta nas prawdopodobnie o układ menu lub strukturę strony oraz ilość podstron.

Pod tymi abstrakcyjnymi nazwami kryją się elementy wymienione wyżej:

  • nawigacja po stronie (pasek opcji wybierania w poziomie lub pionie),
  • oraz układ strony głównej i podstron – ilość kolumn z tekstami na stronie,
  • rodzaj czcionki a także to,
  • czy podstrony (czyli kolejne strony informujące o szczegółach naszej oferty) mają powtarzać układ kolumn tak jak na stronie głównej.

Te kwestie warto przemyśleć wcześniej, bowiem od przejrzystej i łatwej nawigacji zależy nasz sukces – internauci nie lubią stron, na których trudno coś znaleźć i nie ma wyraźnego menu.

Gdy grafik przygotuje stronę, która uzyska naszą akceptację, webmaster (czyli zarządca strony) umieszcza ją następnie na serwerze (istotne gdzie i na jakim), rejestruje w wyszukiwarkach i w katalogach. Dopiero wtedy możemy uznać, że nasza oferta jest w Internecie.

Jest tam w istocie, ale oglądać ją mogą tylko ci, którzy wiedzą o jej istnieniu.

Warto wiedzieć o tym, że umieszczenie strony internetowej na serwerze i zarejestrowanie jej w wyszukiwarkach nawet tak popularnych jak gooogle, wirtualna polska czy yahoo, nie jest świadectwem tego, że firma, która wykonała nam stronę, wykonała swoją pracę w pełni.

Dobra strona to taka strona, którą można znaleźć skutecznie przez wyszukiwarki. Największy ruch użytkowników jest notowany właśnie na wyszukiwarkach, czyli specjalnych serwisach służących do przeszukiwania zasobów sieci. Aby zilustrować tę kwestię praktycznie, przytoczę przykład.

Ktoś, kto będzie szukał spokojnego miejsca wypoczynku w naszym regionie w pierwszej kolejności nie zajrzy na stronę Polskiej Organizacji Turystycznej, aby znaleźć odpowiednie adresy. Raczej otworzy którąś z wyszukiwarek i wpisze interesujący go ‘region’ i hasło ‘agroturystyka’ a może jeszcze jakieś hasła uzupełniające. Policzono, że na 100 użytkowników Internetu, poszukujących informacji, 80 szuka ich w wyszukiwarkach. Nawet, jeżeli nasza strona jest zarejestrowana w tych wyszukiwarkach, a nie jest dobrze napisana (zaprogramowana) to wyszukiwarki nie wyświetlą jej na pierwszych miejscach. A przecież chodzi o to, by nasza strona znalazła się wśród pierwszych wyników, jakie wyświetlają wyszukiwarki.

Jak być pierwszym?

Sposobów na to, żeby zaistnieć na pierwszych miejscach, wśród wyników wyświetlanych przez wyszukiwarki jest wiele:

  • Można wykupić reklamę w postaci linku sponsorowanego. Koszt takiej reklamy w popularnych wyszukiwarkach jest niezwykle wysoki.
  • Można kupić nielegalną usługę ‘podciągnięcia’ naszej strony.
  • Dobrze zaprogramować stronę tak, aby sama wyświetlała się wśród czołowych pozycji.
  • Pozycjonować stronę.

Pisząc o tym, że firma, w której zamówiliśmy stronę WWW, nie wykonała swojej pracy w pełni, mam na myśli przypadek, w którym firma nie dołożyła należytych starań, aby zaprogramować stronę tak, aby zawierała ona elementy kluczowe dla właściwego ‘czytania’ jej przez wyszukiwarki. Może to jednak nie być wyłącznie wina firmy, ale również nasza. Projektując stronę musimy się, bowiem zastanowić, przez jakie ‘słowa klucze’ chcielibyśmy, aby znajdowali ją goście. Niech będą to: ‘agroturystyka’ ‘cisza’ ‘aktywny wypoczynek’ ‘spokój’ ‘domowa atmosfera’. Musimy sobie wyobrazić, jak chcielibyśmy zareklamować nasze gospodarstwo. Następnie wyobraźmy sobie, przez jakie hasła mogą szukać takiego miejsca klienci. Dobrym pomysłem jest zapytać o to naszych gości, z czym kojarzy im się pobyt u nas. Na podstawie naszych i gości wyobrażeń – warto stworzyć taką listę haseł (maksymalnie 10 dwuwyrazowych haseł) i przekazać ją webmasterowi. Powinien on zamieścić je w kodzie źródłowym naszej strony, pod kątem, którego wyszukiwarki przeglądają strony internetowe. Równie ważne jest to, aby webmaster zamieścił te hasła nie tylko w kodzie, (którego nie widać, bo jest elementem programu), ale również w tekście na naszej stronie i przede wszystkim w elementach, na które najczęściej klika się na stronie (np. w menu). Jeśli więc dla opisu naszego gospodarstwa agroturystycznego wybraliśmy wers: ‘atrakcje na mazurach’, optymalnie byłoby gdyby został on powtórzony w pasku menu lub np. pod jakimś zdjęciem na stronie. Takie wzmocnienia, czyli zawarcie haseł nie tylko w kodzie, ale również na samej stronie – bardzo poprawiają skuteczność czytania strony przez wyszukiwarki.

Pozycjonowanie

Co zrobić w przypadku, w którym nawet dobrze napisana strona nie wyświetla się na wysokim miejscu? Pozostaje nam zamówić pozycjonowanie strony. Na czym ono polega?

Strona zarejestrowana w wyszukiwarce, jest raz na jakiś czas poddawana ocenie przez specjalnie programy wyszukiwarki oparte o algorytmy o wielu zmiennych. Oceniana jest relacja pomiędzy słowami kluczowymi zawartymi w kodzie a treścią strony (stąd tak ważne jest powtórzenie haseł kluczowych zapisanych w kodzie, również w treści strony, (o czym pisałam w poprzednim akapicie). Im wyższa jest ta ocena, tym strona wyświetla się na wyższej pozycji.

Wyszukiwarki używają zazwyczaj kilkudziesięciu tego typu programów i przeszukują zarejestrowane strony nieregularnie, często zmieniając kryteria ich oceny. Dlatego samodzielnie, nawet uaktualniając naszą stronę i dodając o niej nowe informacje, nie jesteśmy w stanie przewidzieć, jakie parametry będzie ‘premiowała’ dana wyszukiwarka w określonym czasie. Ponadto strona musi być zaprogramowana w taki sposób, aby program wyszukiwarki mógł ja łatwo przeszukać. Na rynku znajdują się firmy, które specjalizują się w śledzeniu tych algorytmów i ich rozszyfrowywaniu, a także poprawianiu strony tak, aby była ona bardziej czytelna dla stale zmieniających się wyszukiwarek i ich programów. Specjaliści, dzięki bieżącej znajomości wyszukiwarek są w stanie poprawić naszą stronę tak, aby była on wyświetlana wyżej. Jest to proces zazwyczaj skuteczny, umiarkowanie kosztowny, aczkolwiek długotrwały. Poprawienie efektywności wyświetleń może trwać nawet do pół roku.

Jak utrzymać dobre notowania?

Dobre notowania utrzymujemy głównie przez pracę nad stroną:

  • uaktualnianie oferty,
  • dodawanie nowych informacji,
  • nowych działów,
  • budowanie społeczności wokół serwisu (księga gości, gdzie nasi goście dodają komentarze lub zdjęcia do naszej strony, jest świetnym sposobem na aktualizacje strony).

Najskuteczniejszym sposobem jest jednak linkowanie naszej strony z innymi stronami, czyli dodawanie odnośników na naszej stronie do innych serwisów, prezentujących interesujące miejsca w naszej okolicy (np. lokalnych muzeów, informacji turystycznej, restauracji). Linkowanie musi być obustronne tj. link musi być zamieszczony do strony naszego partnera i w drugą stronę – partner musi zmieścić na swojej stronie link do nas. Dzięki takiemu zlinkowaniu nasza strona jest czytana przez wyszukiwarki również poprzez stronę naszego partnera. Jeżeli tych linków jest dużo, to oznacza, że zapotrzebowanie na nasze usługi jest wysokie i programy wyszukiwarek przeszukujące Internet dodają nam za to dodatkowe punkty, podnosząc pozycję naszej strony. Ponieważ jest to skuteczna metoda podnoszenia pozycji strony, powstały komercyjne usługi oferujące jej użycie. Linki można wykupić, wydzierżawić, sprzedać. Istnieją firmy dedykowane takiemu komercyjnemu linkowaniu partnerów. Należy być ostrożnym decydując się na komercyjne zlinkowanie z jakimś nieznanym partnerem, warto uważnie mu się przyjrzeć. Zlinkowanie z kimś niewiarygodnym lub nieistniejącym (to się też zdarza!), powoduje znaczny spadek naszej wiarygodności dla wyszukiwarek.

Jakkolwiek podstawowa wiedza dotycząca funkcjonowania Internetu może na początku wydawać się trudna, zachęcam do jej opanowania. Łatwiej będzie wtedy rozmawiać z fachowcami od przygotowywania stron i zwrócić im uwagę na istotne elementy. Jak pokazują statystyki- Internet to najskuteczniejsze medium przekazywania informacji, a jego rola będzie z pewnością rosła, dlatego zachęcam Państwa do zaistnienia w sieci na własny rachunek.

Organizacja Slow Food

Na koniec, nawiązując do promocji produktów regionalnych w Internecie, warto powiedzieć kilka słów o organizacji Slow Food.

Slow Food jest organizacją międzynarodową, która powstała 20 lat temu we Włoszech. Jest to organizacja non-profit, działająca w oparciu o lokalne stowarzyszenia, której celem jest „ochrona prawa do  smaku”. Od początku swojego istnienia, organizacja zajmuje się ochroną oraz wspieraniem niewielkich regionalnych producentów żywności – szczególnie żywności oryginalnej, produkowanej w sposób niespotykany w innych miejscach na świecie, żywności tradycyjnej, zdrowej i niestety zagrożonej zniknięciem w wyniku coraz bardziej natarczywej ekspansji tego, co na całym świecie znane jest jako fast food. W Polsce organizacja działa od 2002 roku i zrzesza całkiem spore grono producentów: serów, pieczywa, alkoholi (miodów i win), słodyczy, kiełbas, soków, przetworów, a nawet olei! Działalność stowarzyszenia polega na wymianie doświadczeń, analizie bieżącego stanu prawnego ochrony produktów regionalnych, ale przede wszystkim na ich promocji za granicą. Członkowie stowarzyszenia promują swoje wyroby na targach slow food, sprzedając niewielkie ich ilości za granicą, a także przywożąc i promując analogiczne produkty zagranicznych członków stowarzyszenia w Polsce. Szczegółowe informacje dotyczące produktów regionalnych a także projektów podejmowanych przez tą organizację można znaleźć na portalach www.slowfood.pl oraz w macierzystym, międzynarodowym portalu www.slowfood.com.

 

 

 

 

Facebook
Twitter
Email

Newsletter

Co miesiąc najlepsze teksty WW w Twojej skrzynce!

Newsletter

Co miesiąc najlepsze teksty WW w Twojej skrzynce!