Notatka prasowa. Z cyklu KLUB POD GRUSZĄ

Zanim przystąpisz do pisania notatki prasowej powinieneś wiedzieć, że …

 

1.  Lokalne media mają coraz większy wpływ na kształtowanie opinii publicznej. Nie należy ich lekceważyć nawet wtedy, gdy zaczynają dopiero budować swoją markę. Siła mediów może przełożyć się na pomoc w zdobyciu przychylności władz, sponsorów i społeczności, czyli wsparcie dla organizacji wiejskich. Rzetelne i systematyczne relacje z projektów będą ważną informacją zwrotną dla ich realizatorów, mogą wzmocnić zaufanie we własne siły.

2.  Dziennikarze szukają wiadomości:

  • aktualnych,
  • istotnych dla wielu ludzi,

a jednocześnie

  • niezwykłych,
  • zróżnicowanych,
  • kontrowersyjnych,
  • skrajnych,
  • dotyczących konfliktów.

3.  Nie należy czekać, aż media odkryją organizację. Sam poszukaj i nawiąż kontakt z dziennikarzami.

4.  W kontaktach z dziennikarzami obowiązują:

  • prawdomówność oparta na informacji, czyli faktach a nie opiniach,
  • powaga i wiarygodność,
  • zwięzłość,
  • rzetelność.

5.  Akcje promocyjne i informacyjne, które wpisują się w działalność mediów, nie zostały wymyślone po to, by utrudnić życie jakiejkolwiek organizacji. Mogą natomiast wpłynąć na skuteczność działań. Dlatego warto współpracować z mediami, dlatego warto napisać dobrą notatkę prasową.

Notatka prasowa, do czego służy i jaka powinna być…

1.  Notatka prasowa to tekst o charakterze informacyjnym. Może mieć charakter problemowy lub komunikatu dla prasy.

2.  Komunikat dla prasy to podstawowa, a jednocześnie prosta forma informowania mediów o działaniach organizacji. Może mieć charakter zapowiedzi (np. jakiejś imprezy) lub relacji (sprawozdania z imprezy, podsumowania projektu). Komunikat powinien być:

  • spójny i zwięzły,
  • zredagowany w prosty, ale poprawny językowo sposób,
  • posiadać zwracający uwagę tytuł,
  • przejrzysty graficznie (odstępy, podkreślenia, wytłuszczenia),
  • mieć konstrukcję odwróconej piramidy (najważniejsza informacja na początku tekstu, dalej szczegóły i uzupełnienia).

Komunikat jest przeznaczony dla dziennikarzy, a nie bezpośrednio dla czytelników. Powinien być jednak tak zredagowany, by był doskonałym źródłem informacji i cytatów dla przedstawicieli mediów .

3.  Notatka problemowa służy opisaniu szerszego tła wydarzeń, historii jakiegoś problemu, przedstawieniu najważniejszych faktów. Może być materiałem uzupełniającym do komunikatu dla prasy lub tekstem samodzielnym. Podobnie, jak komunikat prasowy notatka problemowa jest przeznaczona dla dziennikarzy a nie bezpośrednio dla publiczności. Notatka problemowa nie powinna przekraczać 4 stron maszynopisu.

4.  Uwaga! Jeśli dziennikarz podpisze Twój tekst swoim nazwiskiem, albo wykorzysta jego dużą część w swoim artykule, nie rób z tego tragedii, jeśli chodziło Ci przede wszystkim o promocję i informację. W miarę możliwości zadbaj jednak o autoryzację tekstów. Dziennikarz dbając o atrakcyjność przekazu może kłaść nacisk na bardziej sensacyjne wątki, co może wypaczyć sens Twojego przekazu.

5.  Notatkę redagujemy według dziennikarskiej zasady pytań. Starannie przygotowany tekst powinien uwzględniać odpowiedzi na większość z nich.

Bibliografia

1.  Kuziak M., Rzepczyński S., Jak pisać ?, PPU „Park”, Bielsko-Biała, ISBN 83-7266-160-X, str. 87-89

2.  Klawitter Andrzej, Strzelewo- historia w kolorze sepii, Gazeta Regionalna Powiat, styczeń 2007, nr 02, s. 10

 

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on email
Email

Newsletter

Co miesiąc najlepsze teksty WW w Twojej skrzynce!

Newsletter

Co miesiąc najlepsze teksty WW w Twojej skrzynce!