Biblioteczka Młodego Anglisty to pomysł na wzbogacenie bazy dydaktycznej świetlicy wiejskiej. Języki obce są dziś w modzie. Wiele osób decyduje się na ich naukę. Czy jednak samo ukończenie kursu jest już gwarancją sukcesu?
Niestety, nie zawsze, bo nauka nie może się kończyć wraz z odebraniem certyfikatu czy też opuszczeniem sali lekcyjnej. Dzieci i młodzież z małych miejscowości nie mają też często możliwości uczenia się języków poza szkołą, a ich dostęp do materiałów dydaktycznych jest ograniczony. Czy wiesz, że pomoce do nauki języków obcych to jedne z najdroższych wydawnictw edukacyjnych? Utworzenie biblioteczki zapewni dzieciom i młodzieży dostęp do gier, zabaw, słowników i podręczników, a tym samym da szansę bogatszego obcowania z językiem angielskim i w konsekwencji podniesienie kompetencji. Organizowanie zajęć z wykorzystaniem zbiorów z pewnością urozmaici ofertę świetlicy.
Kilka rad dla tych, których projekt zainspirował do działania
- Pamiętaj, że celem projektu jest podnoszenie efektywności nauczania języka obcego i umacnianie świadomości językowej. Biblioteczka to zadanie do zrealizowania, które będzie służyło temu celowi.
- Skonsultuj się z bibliotekarzem i nauczycielami Twoich podopiecznych przed rozpoczęciem realizacji projektu. Sprawdź dokładnie jakie zbiory ma najbliższa biblioteka.
- Sporządź listę materiałów niezbędnych dla Twojej młodzieży czy dzieci. Nie musisz znać tytułów czy autorów. W najbliższej księgarni językowej otrzymasz wsparcie metodyczne. Pamiętaj jednak, aby w biblioteczce znalazły się: płyty, programy multimedialne, książki /także bajki/, słowniki, zestawy materiałów do kopiowania. Dobrze jest zakupić kilka egzemplarzy danego tytułu, co pozwala prowadzić zajęcia z kilkuosobową grupą. Zadbaj o to, by materiały były dostosowane do wieku dzieci.
- Wyodrębnij miejsce w świetlicy, gdzie będą gromadzone zbiory.
- Prześlij katalog zbiorów opiekunom innych świetlic, nauczycielom, bibliotekom w najbliższym środowisku. Biblioteczka powinna służyć jak największej liczbie czytelników.
- Zorganizuj dzieciom „lekcje biblioteczne”. Dzięki temu nauczą się na przykład jak korzystać ze słownika, czy z podręcznego zbioru. Jest to również doskonała okazja by uczyć jak dbać o materiały.
- Zaproś do współpracy wolontariuszy, jeśli nie znasz języka obcego na tyle, by pomóc uczniom w korzystaniu z zasobów biblioteczki. Kolegia nauczycielskie chętnie oddelegowują swoich studentów na praktyki w trakcie roku szkolnego. Pomocą w realizacji zajęć są także zagraniczni studenci zapraszani do Polski przez AIESEC /www.aiesec.pl/.
- Pozyskaj środki na zakup materiałów. Możesz napisać wniosek o grant. Warto również zwrócić się o pomoc do rodziców, lokalnego biznesu, przedstawicieli wydawnictw edukacyjnych, a także British Council /www.britishcouncil.org/poland.htm/ lub Ambasady Stanów Zjednoczonych w Warszawie /www.polish.poland.usembassy.gov/. Nie zapomnij o pisemnej formie prośby!
- Projekt nie jest tani, ale można go wdrażać przez dłuższy czas, stopniowo uzupełniając i wzbogacając zbiory. Pomoc sojuszników będzie bezcenna.
- Pochwal się swoim projektem. Napisz notatkę, przygotuj kilka fotografii i wyślij je do lokalnych mediów. Możesz tez zaprosić dziennikarza i pokazać mu efekt swojej pracy.
Dlaczego warto zrealizować ten projekt? |
||
! |
· Udostępniamy wydawnictwa anglojęzyczne, co wpływa na efektywność uczenia się języka obcego. · Pokazujemy dzieciom, że nauka języka obcego nie ogranicza się do nauki szkolnej. · Wzbogacamy księgozbiór, a tym samym zestaw materiałów metodycznych. · Nawiązujemy współpracę z wieloma instytucjami i pozyskujemy sojuszników. |
! |