e-kiosk

repository_eKIOSK

 

Autor: Piotr Subotkiewicz

 

eKIOSK

„Mamy już dostęp do Internetu. Razem z żoną nauczyliśmy się obsługi komputera i używania podstawowych programów. Codziennie ćwiczymy po godzinie – pisanie przy użyciu klawiatury. Idzie nam już całkiem nieźle. Dzieciaki dobrze się bawią a także, co nas bardzo cieszy – uczą się i przygotowują do lekcji, szukając informacji w sieci. Mamy coraz więcej gości w domu. Głównie są to znajomi naszych dzieci. Czasami przychodzą nasi znajomi, żeby sprawdzić ceny w Internecie dla porównania, zanim kupią coś, chcą wiedzieć czy przypadkiem nie przepłacają. Hodowcy chcą sprawdzać trendy aby wybrać dobrą koniunkturę na swoje produkty. Bez dwóch zdań, nasz dom stał się od czasu podłączenia Internetu popularny. Mamy więcej znajomych. Życie towarzyskie rozkwita. Co dalej? Chcielibyśmy, aby nasza popularność w okolicy miała też przełożenie na wzrost naszych dochodów, a przynajmniej, aby koszty tej popularności w jakiś sposób się zwróciły. Prosimy, pomóżcie nam znaleźć jakiś pomysł na to.”

Takie pytania i problemy pojawiają się coraz częściej, odkąd coraz więcej osób – mieszkańców gmin, w których działa program eVita – ma komputery i może korzystać z Internetu. Zawsze w takich przypadkach, kierujemy wszystkich do odwiedzenia naszej witryny i znalezienia pomysłu w jednej z baz informacji, które znajdują się na naszym portalu.

Dzisiaj chcemy przedstawić pomysł zastosowania komputera i Internetu, który łączy możliwości użycia tych narzędzi, w celu wygenerowania dochodów, które na początek pozwolą nam wyrównać przynajmniej koszty związane z posiadaniem sprzętu, łącza i zużytej energii elektrycznej. Pomysłem tym jest eKIOSK.

Co to takiego eKIOSK?                                         

eKIOSK – łączy w sobie zastosowania komputera i możliwości związane z dostępem do sieci w celu generowania dochodów. Jak się do tego zabrać?

Na początek warto oszacować ilość potencjalnych klientów, którzy będą zainteresowani naszymi serwisami. Często nie jest to duża liczba. Nie martwmy się z góry, bo jeśli nawet nie ma ich wielu to dobór usług, świadczonych przez nasz eKIOSK może być dopasowany do ich indywidualnych potrzeb i w ten sposób jest szansa, że uda się wygenerować wpływy, które sprawią, że całe to przedsięwzięcie będzie miało sens.

Postarajmy się wydzielić grupy usług i je nazwać.

1.Edukacja i nauka

Jeśli zabieracie się do zarabiania pieniędzy przy pomocy komputera jest to znakiem, że potraficie już sami połączyć ze sobą poszczególne urządzenia, skonfigurować je ze sobą, zainstalować potrzebne programy oraz czynnie ich używać. W ten sposób możecie już oferować dwie pierwsze usługi:

a) Naukę obsługi komputera

b) Kurs pisania z użyciem klawiatury komputerowej

Kiedy Internet nie będzie miał dla was żadnych tajemnic a wasi uczniowie zdobędą umiejętności związane z używaniem komputera i korzystania z sieci, możecie zorganizować:

c) Kursy doszkalające z różnych dziedzin, w zależności od potrzeb istniejących na terenie waszej miejscowości.

W ogólnodostępnym Internecie istnieją setki tego typu kursów doszkalających. Wiele z nich powstaje każdego dnia, inne z sieci znikają lub dezaktualizują się. Dlatego najlepszą radą jest częste korzystanie z wyszukiwarek internetowych w celu aktualizowania własnego zbioru odnośników do kursów i szkoleń, których organizacją jesteście zainteresowani.

Kolejna grupa usług, które możecie oferować w waszym eKIOSKU to:

2.Usługi fotograficzne

W tym celu musicie zakupić aparat cyfrowy i drukarkę i fotograficzny papier do drukarki. Wasza inwestycja szybko się zwróci. Każdy potrzebuje czasami zrobić:

a) Zdjęcie do dokumentów;

b) Zdjęcia z komunii i innych okazji specjalnych

są nieodłączną ich częścią, bez której trudno sobie wyobrazić udaną uroczystość. Ceny sprzętu są coraz niższe i cała inwestycja może zamknąć się w sumie kilkuset złotych. Podczas zakupu sprzętu warto sprawdzić ceny w jednym z wielu sklepów internetowych, gdzie ich wysokość może być niższa o kilkadziesiąt procent w stosunku do cen w lokalnym sklepie a do tego towar zostanie wam dostarczony do domu i unikniecie niepotrzebnych kosztów i wysiłku, związanego z poszukiwaniem wybranego przez was sprzętu w klasycznych sklepach.

W ostatnim czasie popularne stało się robienie filmów z uroczystości i wydarzeń specjalnych i później w rodzinnym gronie wspólne ich oglądanie. Również wy możecie zdecydować się na umieszczenie w swoim eKiosku usługi:

c) Filmowania uroczystości i wydarzeń specjalnych.

W takim wypadku, wasze koszty mogą być już znacznie wyższe. Trzeba kupić kamerę i nagrywarkę DVD.

Możecie wydać na taki sprzęt nawet kilka tysięcy złotych. Oprogramowanie potrzebne do edycji filmów i produkcji płyt zawsze jest częścią pakietu kupowanego sprzętu. Jeśli potrzebujecie bardziej specjalistycznego oprogramowania – szukajcie w sieci. Znajdziecie tam wiele darmowych i niezłych programów. Czasami jest to czasochłonne, ale zawsze skuteczne. Zanim zdecydujecie się na taki zakup warto oszacować rynek, ilość potencjalnych zleceń i czas, po jakim zwróci się taka inwestycja. Warto sprawdzić ofertę konkurencji, obejrzeć jej produkty i ich ceny. Jeżeli w okolicy, w której mieszkacie istnieją małe zakłady usługowe lub produkcyjne, działają twórcy rękodzieła lub lokalne zespoły muzyczne, możecie zaproponować im:

3. Wykonanie reklamowej prezentacji multimedialnej

Aby tego dokonać, należy:

a)  Zebrać lub stworzyć materiały związane z oferowanymi usługami lub produktami, czyli zrobić zdjęcia produktów, zespołów, linii produkcyjnych, innych obiektów związanych z działalnością waszego klienta. Czasami są dostępne jakieś materiały drukowane– wtedy należy je zeskanować ( wiele drukarek będących w sprzedaży ma wbudowany skaner). Jeśli robimy prezentację zespołu muzycznego, powinniśmy zdobyć jakieś jego nagrania lub własnym sumptem nagrać zespół. W tym celu możemy użyć wbudowanej karty dźwiękowej i będącego w komplecie z kartą mikrofonu.

b)  Stworzyć plan prezentacji – swego rodzaju spis treści, ujmujący to, co chcemy w naszej prezentacji zawrzeć.

c)  Skonsultować z naszym klientem plan prezentacji i otrzymać jego akceptację– najlepiej w formie podpisu wraz z dopiskiem ”Akceptuję plan prezentacji”

d)  Napisać treść, ujmując główne nurty działalności naszego klienta w punkty prezentacji.

e)  Całość, czyli tekst, zdjęcia, muzykę – przenieść do programu służącego do tworzenia prezentacji multimedialnych – takiego jak np. Power Point.

f)  Wypalić płytę CD z prezentacją.

g)  W programie, który kupimy w komplecie z nagrywarką płyt, możemy w łatwy sposób zaprojektować okładkę płyty i naklejkę na płytę, aby móc po wydrukowaniu na specjalnych papierach do tego dedykowanych, wręczyć naszemu klientowi– profesjonalnie wyglądającą prezentację.

Jeśli uda nam się stworzyć taką prezentację a klient będzie z niej zadowolony, łatwym następstwem będzie:

4. Budowa strony internetowej w oparciu o istniejącą już prezentację

W tym celu w programie Power Point w zakładce „zapisz jako”- zapisujemy plik, jako html. Następnym krokiem będzie kupno domeny, (czyli nazwy strony) dla naszego klienta.

Używamy naszej, niezastąpionej wyszukiwarki internetowej, aby znaleźć najlepszą dostępną nazwę i najniższą cenę. Teraz zostało nam tylko wykupienie miejsca na serwerze wraz z usługą hostingu – związaną z utrzymaniem naszej strony. Kiedy skończymy te zakupy, jedyną czynnością pozostającą dla nas do zrobienia jest publikacja strony– czyli wrzucenie naszej pracy na serwer. Budowa dobrej strony internetowej jest zadaniem trudnym i bardziej skomplikowanym niż opisano powyżej. Jakkolwiek strona stworzona z prezentacji i wysłana na serwer będzie mogła skutecznie pełnić funkcję wizytówki naszego klienta.

Jeżeli macie kilka komputerów i modem umożliwiający dzielenie przynależnego wam pasma możecie pomyśleć o wprowadzeniu usługi:

5. Kafejki internetowej                                                                      

Zawsze znajdzie się kilku chętnych na tego typu usługę.

Jeżeli w waszym domu dostęp do komputera i Internetu jest rzeczą wyjątkową, na tle innych gospodarstw w okolicy, w której mieszkacie, można pomóc sąsiadom w:

6. Sprzedaży w sieci zbędnych rzeczy

które posiadają i chętnie by się ich pozbyli za nieduże pieniądze. Zapewniam was, że są na świecie kupcy na wszystko- wystarczy do nich dotrzeć z odpowiednią ofertą. Gdzie sprzedawać?

Na internetowych aukcjach.

– polskich – www.allegro.pl,

– niemieckich – www.ebay.de

– amerykańskich ( tutaj znajdziecie kupców z całego świata) www.ebay.com

Oprócz aukcji, w sieci istnieje wiele serwisów ogłoszeniowych płatnych i darmowych, w których możecie oferować przedmioty do sprzedaży np. www.gratka.pl , www.trader.pl  itp.

Jak sprzedawać?

Istnieją dwa podejścia do tej kwestii.

Pierwsze to takie, kiedy świadczycie usługę dla kogoś a wasz udział sprowadza się do stworzenia oferty i umieszczenia jej w wybranym serwisie aukcyjnym. Na ofertę składa się zdjęcie i opis i oferowanych przedmiotów. W takim wypadku, wraz z ofertą, umieszczacie dane kontaktowe do osoby, która dane przedmioty sprzedaje i za taką usługę pobieracie zryczałtowaną opłatę. Cała reszta: negocjacje cenowe, wybór formy płatności za oferowane przedmioty, wreszcie wysyłkę sprzedawanych artykułów zostawiacie na głowie waszego klienta.

Drugie podejście zakłada wykonanie pełnej usługi, zawierającej wszystkie opisane wyżej czynności przez eKIOSK, czyli przez was osobiście. W tym wypadku taki proces jest bardziej skomplikowany. Musicie poświęcić więcej czasu na wykonanie usługi, istnieje też ryzyko, że pomimo wysiłku przez was włożonego, rzeczy się nie sprzedadzą. Warto zabezpieczyć się wobec takiej możliwości, ustanowieniem bezzwrotnej opłaty stałej, którą otrzymujecie na początku, i która nie jest bezpośrednio zależna od wyniku transakcji. Jeżeli sprzedaż będzie skuteczna, możecie określić wysokość prowizji, którą otrzymuje eKIOSK.

Reklama całego przedsięwzięcia, jakim jest eKIOSK, powinna być widoczna w miejscach często uczęszczanych przez waszych przyszłych klientów. Samo miejsce, w którym taki punkt miałby powstać powinno być oznaczone odpowiednimi plakatami reklamowymi – dokładnie opisującymi oferowane usługi. Warto pamiętać, że eKIOSK, którego działalność opierać się będzie na jednej czy dwóch usługach, może nie utrzymać się długo na rynku, dlatego podstawą w tego typu działalności jest różnorodność oferowanych usług i dopasowanie ich do potrzeb lokalnej społeczności.

 

Facebook
Twitter
Email

Newsletter

Co miesiąc najlepsze teksty WW w Twojej skrzynce!

Newsletter

Co miesiąc najlepsze teksty WW w Twojej skrzynce!