Trasy tematyczne: przykłady polskie i zagraniczne

Na podobnej zasadzie jak wsie tematyczne działają trasy tematyczne. Z tą jednak różnicą, że obejmują one większy obszar. W ramach tras tematycznych mogą też funkcjonować wsie tematyczne. Trasa tematyczna poświęcona jest przeważnie jednemu przewodniemu motywowi, np. trasa mleka, trasa chleba, trasa żelaza, trasa szkła, trasa ogrodów, trasa wina. 

Korytarz dziedzictwa rzemiosł.
Trasa o takiej nazwie powstała w USA. W 1994  roku grupa liderów społeczności lokalnych, z Zachodnio-Północnej Kraliny postanowiła wykorzystać tradycje rzemieślnicze tego regionu i założyła w ty mcelu zrzeszenie rzemieślników pod nazwą „Hand Made in America”. Skupia ona obecnie 4.000 osób, szczególnie tych, którzy specjalizują się w rzemiosłach artystycznych. Pracują oni w swoich warsztatach zlokalizowanych wzdłuż trasy turystycznej nazywanej Korytarzem Dziedzictwa Rzemiosł. Hand Made in America organizuje im szkolenia, dba także o promocję. Ta „niewidzialna firma” przynosi łącznie 122 miliony dolarów rocznego dochodu. Dzięki niej rozwijają się też firmy z jej otoczenia.

Ogrody Bałtyku.
W języku duńskim ogrodnictwo znaczy „morze”. Wszędzie tam, gdzie osiedlali się skandynawowie pojawiały się ogródki. Początkowo rosły w nich tylko rośliny użyteczne: przyprawy i zioła. Później, dzięki mnichom i kupcom skromne uprawy rozwinęły się w bogatą kulturę ogrodniczą z rozmaitymi stylami ogrodowymi. Teraz bogactwo to jest wykorzystywane w turystyce. Powstała „Trasa ogrodów Bałtyku”, która łączy Południową Skanię (Szwecja) i duńską wyspę Bornholm. Na tej trasie obejrzeć można różne przykłady ogrodów, są wśród nich ogródki utrzymane w tym samym stylu od 1774 roku, ale także zwykłe ogródki działkowe i ogrody, które były inspiracją dla malarzy.

Trasa gospodarstw.
Na Bornholmie działa również trasa łącząca różnego typu gospodarstwa rolne: małe i duże, nowoczesne i tradycyjne, ekologiczne i konwencjonalne. Stanowi ona przegląd rolnictwa i tradycji rolniczych tej wyspy. W trasę można wyruszyć na rowerze albo autobusem. Są to normalne autobusy liniowe, które dodatkowo wykorzystywane są do obsługi tras turystycznych. Oprócz trasy gospodarstw i ogrodów, działają na Bornholmie także trasy: „Dziedzictwa przemysłowego”, „Sztuki”, „Średniowiecza”, „Natury”. W niektóre dni trasy obsługiwane są przez stare, zabytkowe autobusy.

Małopolski Szlak Owocowy.
Na  terenie województwa małopolskiego tworzony jest „Małopolski Szlak Owocowy”. Jego twórcy zamierzają promować te regiony małopolski, w których skoncentrowana jest uprawa owoców. Pozwoli to na poprawę jakości oferowanego towaru oraz przygotowanie sadowników do konkurowania na rynku krajowym i europejskim. W jego tworzenie zaangażowanych jest 10 gmin. Na szlaku mają być oferowane nie tylko owoce, ale także inne produkty rolne i wyroby sztuki ludowej.

Kraina w kratę.
Taki szlak powstał pomiędzy Koszalinem i Słupskiem. Zadaniem szlaku jest promocja zabytkowej architektury szachulcowej z tego regionu. Niestety nie do końca wiadomo, jak na tym szlaku zarabiać i co zrobić, żeby to, co jeszcze zostało z budownictwa szachulcowego tak szybko nie niszczało i było w większym poszanowaniu.

Szlakiem Tradycyjnego Rękodzieła.
Tak nazywa się trasa łącząca warsztaty rzemieślników ze wsi leżących na terenie Puszczy Knyszyńskiej: garncarstwo (Czarna Wieś Kościelna), wyrób łyżek (ſapczyn i Zamczysk), tkactwo (Janów), rzeźbiarstwo (Sokółka), kowalstwo (Czarna Wieś Kościelna).

Krasnale Stoderix.
Jesienią 1997 roku 17 gospodarstw i pensjonatów z regionu Pyhrn-Priel w Górnej Austrii założyło przedsięwzięcie pod nazwą „Krasnale z doliny Stoder”. Patronuje mu krasnal Stoderix. Wokół życia krasnali, rolnictwa i natury stworzono tu bogatą ofertę turystyki rodzinnej. Niewielkie odległości dzielące gospodarstwa umożliwiają prowadzenie wspólnych zajęć, dzięki temu możliwe jest obsłużenie wielu gości w jednym czasie.

Miód drahimski.
Działając na terenie Pojezierza Drawskiego powołaliśmy do życia markę regionalną: miód drahimski”. Do pracy nad przedsięwzięciem udało nam się włączyć nie tylko pszczelarzy, lokalnych liderów, organizacje pozarządowe, ale i specjalistów marketingu i kreowania marek, nauczycieli i szkoły. Miody drahimskie stały się gospodarczym faktem w październiku 2002 roku. Po niespełna 11 miesiącach od pomysłu. Można je kupić w najlepszych handlowych galeriach Szczecina.
Drahim zaistniał w świadomości publicznej. Jego tajemnicza nazwa i historia pobudza zainteresowanie regionem. Każdy słoik drahimskiego miodu inspiruje do odkrywania tożsamości miejsca. A przy tym jak smakuje!
Kapituła Drahimska wybierana przez Regionalne Towarzystwo Historyczne w Czaplinku strzeże najwyższej jakości, czystości i wyjątkowości miodu, gwarantuje pochodzenie z terenów zarezerwowanych dla marki drahimskiej”.

Autor: Wacław Idziak, O odnowie wsi, Warszawa 2004. Fundacja Wspomagania Wsi.

Facebook
Twitter
Email

Newsletter

Co miesiąc najlepsze teksty WW w Twojej skrzynce!

Newsletter

Co miesiąc najlepsze teksty WW w Twojej skrzynce!