Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Nadwiślanin zwodowany!

4 sierpnia 2019 roku łódź wybudowana w ramach zadania "Wspólnie budujemy łódź. Rekonstrukcja tradycyjnego bata wiślanego" została zwodowana. Odbyło się to w asyście flisaków i łodzi z Fundacji Rok Rzeki Wisły, władz samorządowych, zaproszonych gości, turystów oraz licznie przybyłych mieszkańców gminy Leoncin.

Przypomnijmy, że Enjoy Leoncin działa na obszarach wiejskich od 2017 roku i zgodnie ze swoim statutem propaguje rozwój turystyki w regionie w oparciu o potencjał przyrodniczy rzeki Wisły i Kampinoskiego Parku Narodowego. Zaczęło się od marzeń o połączeniu dwóch brzegów Wisły, potem była ciężka praca nad zebraniem funduszy do wkładu własnego, niezbędnego do przeprowadzenia projektu.

Fot 01 M. Tabakazaja
Fot. M. Tabaka.

Zaraziliśmy naszym entuzjazmem mnóstwo ludzi i instytucji, jeździliśmy z naszą ideą po regionie, uczestniczyliśmy w wielu spotkaniach. Przyznajemy, że niekiedy spotykaliśmy się z opinią, że jesteśmy jedynie marzycielami.

Nam oprócz marzeń towarzyszył upór i przekonanie, że nasz pomysł ma szansę na realizację. To jednak wciąż było za mało. Potrzebna nam była wiedza, gdzie należy szukać funduszy, jak napisać dobry projekt i jak go potem rozliczyć!

Fot 02 M. Tabakazaja
Fot. M. Tabaka.

Nasi przedstawiciele jeździli na szkolenia dla wiejskich organizacji pozarządowych. Dzięki Fundacji Wspomagania Wsi, Federacji Mazowia oraz Forum Aktywizacji Obszarów Wiejskich udało się.

Po napisaniu wniosku do otwartego konkursu ofert na realizację zadania w obszarze Turystyka i Krajoznawstwo, organizacja otrzymała dotację do projektu. "Wspólnie budujemy łódź. Rekonstrukcja tradycyjnego bata wiślanego",od Samorządu Województwa Mazowieckiego! Z marzycieli staliśmy się wiarygodnymi twórcami projektu!

Fot 03 M. Tabakazaja
Fot. M. Tabaka.

Nadwiślanina zaczął budować Mateusz Tabaka z Basonii, szkutnik ze 100 wybudowanymi łodziami na koncie. Dla nas zaczęła się praca nad szyciem żagla, zakupami niezbędnym elementów wyposażenia łodzi.

Fot 04 M. Tabakazaja
Fot. M. Stelmach.

W końcu stało się jasne co to jest rozprze, knaga, flagsztok, ile powinna ważyć kotwica do łodzi, ile liny potrzeba do uszycia żagla, a ile metrów materiału.

Pokonywaliśmy te wszystkie niewiadome bez przeszkód tylko dzięki pomocy ludzi dobrej woli, którzy pojawiali się wokół nas jak dobre duchy. To był przełomowy moment, kiedy wiedzieliśmy już, że nie jesteśmy sami, a są wokół nas ludzie, którzy w marzycielach dostrzegli potencjał. Dziękujemy Im za to bardzo.

Fot 05 B. Stelmachzaja
Fot. M. Stelmach.

Na początku lipca łódź była gotowa i przyjechała "do domu". Przyjechał z nią szkutnik, żeby przeprowadzić warsztaty szkutnicze i przybliżyć społeczności to ginące rzemiosło.

Fot 06 E. Gruszkazaja
Fot. E Gruszka.

Drobne prace nad łodzią trwały do 4 sierpnia, kiedy to podczas Wiślanych Spotkań 3, Nadwiślanin został ochrzczony i zwodowany!

Fot 07 B. Stelmachzaja
Fot. M. Stelmach.

Matką chrzestną łodzi jest Marzenna Boczek, dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Nowym Dworze Mazowieckim, którą poznaliśmy w 2018 roku podczas zainicjowanych i koordynowanych przez Powiatowy Urząd Pracy w Nowym Dworze Mazowieckim, PARTNERSTWACH LOKALNYCH na rzecz ożywienia gospodarczego w powiecie nowodworskim.

Fot 08 B. Stelmachzaja

Dostaliśmy bardzo duże wsparcie od pani Marzenny, a to dodało nam skrzydeł. Mieliśmy możliwość prezentowania swojego projektu na spotkaniach i korzystania z wiedzy, którą nam te warsztaty przynosiły.

Fot 09 B. Stelmachzaja
Fot. M. Stelmach.

Podczas następnych 5 sierpniowych dni odbyły się rejsy dla chętnych mieszkańców i turystów, frekwencja przeszła nasze oczekiwania. Wiemy już w tej chwili, że warto było iść drogą naszych marzeń i postanowień i praca, która włożyliśmy dała wymierne efekty.

Fot 10 B. Stelmachzaja

Co dalej z Nadwiślaninem? Łódź jest dobrym narzędziem do promocji turystyki na terenie gminy Leoncin, a przed nami praca nad zebraniem funduszy na jej funkcjonowanie w przyszłym roku. Znaczy to, że po małym odpoczynku, Stowarzyszenie dalej będzie przecierać ścieżki, pisać projekty i znów spotykać na swojej drodze przychylnych ludzi, którzy jak my widzą potencjał i piękno naszego regionu.

Fot 11 B. Stelmachzaja

Autorka: Marzena Dobraczyńska.

***

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.